Στράτο, γενικά η ερώτηση για το χρώμα έχει ενδιαφέρον. Το στάνταρ γαλλικό χρώμα ήταν το "bleu horizon" (μπλε του ορίζοντα), τα αποικιακά στρατεύματα παρ' όλα αυτά χρησιμοποιούσαν κράνη βαμμένα σε σκούρη καφεκίτρινη απόχρωση. Τα ελληνικά αρχικά ίσως να ήρθαν βαμμένα σε αυτήν την απόχρωση από τα γαλλικά αποθέματα, ίσως και σε σκούρο πράσινο. Η πιο σκούρη πράσινη μπογιά όπως στο κράνος του Πάνου είναι πιο πιθανό να περάστηκε στην Ελλάδα τη διάρκεια του Μεσοπολέμου. Ήδη σε κάποιες φωτο από τη Μικρασιατική Εκστρατεία διακρίνονται κάποια εξαιρετικά σκούρα Adrian.
Νομίζω ότι μια και μιλάμε για κράνη που εισήχθησαν σε εμπόλεμη περίοδο και προωθήθηκαν στο μέτωπο, αλλά είδαν και δυο δεκαετίες υπηρεσίας, είναι λίγο θολό το τοπίο σε σχέση με την κάθε βαφή. Ίσως ο Πάνος να ξέρει καλύτερα για το θέμα του χρώματος.
Το εσωτερικό και το υποσιάγωνο μπορεί να είναι το αυθεντικό γαλλικό, πλην όμως επειδή μιλάμε για κράνη που είδαν δυο πολέμους και πάνω από 20 χρόνια υπηρεσίας, κάποια εσωτερικά που βρισκόταν σε άσχημη κατάσταση αλλάχτηκαν με αντίστοιχα ελληνικά. Τα γαλλικά είναι από δέρμα μαύρου ή καφέ χρώματος, ενώ τα ελληνικά καφέ. Το ίδιο και με τα υποσιάγωνα, μπορεί να είναι γαλλικά ή κάποια κομμένα, φθαρμένα κτλ. αντικαταστάθηκαν με αντίστοιχα ελληνικής κατασκευής. Κάτι αντίστοιχο έκαναν και οι Ιταλοί στα δικά τους Adrian. Τα ιταλικά υποσιάγωνα όμως έχουν μια πολύ χαρακτηριστική γκριζοπράσινη απόχρωση. Στις φωτο του Πάνου διακρίνονται οι διαφορές μεταξύ ενός γαλλικού κι ενός ελληνικού εσωτερικού.
Ένα όμορφο site (στα γαλλικά δυστυχώς) με πολύ καλές και λεπτομερείς φωτογραφίες όμως είναι το
www.world-war-helmets.comΣτο θέμα του χρώματος έχεις δίκιο Γιώργο, προωθήθηκαν όπως παραδόθηκαν στις μονάδες α' γραμμής. Από διάφορα μουσεία που έχω επισκεφτεί και έχουν κράνος adrian, είδα ότι υπήρχαν πολλές ποικιλίες στις αποχρώσεις του χρώματος. Πάντως τα μοναδικά που μπορώ να πω ότι μοιάζουν, είναι αυτά με το εθνόσημο, τουλάχιστον όσα έχουμε δει.
Στράτο όπως είναι τα πράγματα, δύσκολα θα μπορέσεις να πεις με σιγουριά ότι κάποιο κράνος είναι Ελληνικό. Με τις εισαγωγές που έχουν γίνει, ειδικά από την Γαλλία και το Βέλγιο, έχουν μπερδευτεί τα κράνη. Ούτε εγώ ξέρω με σιγουριά αν αυτό που κατέχω χρησιμοποιήθηκε από τον ΕΣ. Σίγουρα όμως τα 40 ευρώ που το αγόρασα πριν από 8 χρόνια, δεν είναι το ποσό που θα με στεναχωρούσε αν μάθαινα ότι τελικά δεν είναι. Πάντως ότι και να είναι, παραμένει ένα ιστορικό αντικείμενο που υπήρξε στον Ελληνικό στρατό. Χορηγήθηκε απευθείας από τις αποθήκες υλικών που είχαν οι Γάλλοι στην Θεσσαλονίκη (περιοχή ντεπό, για όσους ξέρουν) στο στρατό της εθνικής άμυνας αρχικά και στην συνέχεια στον υπόλοιπο. Πριν από αυτό το κράνος δεν είχαμε κράνη.
Τo site που ανέβασε ο Γιώργος, είναι πολύ κατατοπιστικό και μπορείς να μελετήσεις όλες τις επιμέρους λεπτομέρειες, ώστε να μπορείς να καταλαβαίνεις την
διαφορά. Τέτοια sites είναι καθαρά για συλλέκτες, όπως υπάρχουν και ανάλογα βιβλία.
Επικεντρώνονται στην λεπτομέρεια. Αυτό είναι που κυνηγάει ο καλός συλλέκτης, για να μην είναι ''σαβούρας". Μελέτησε και φωτογραφίες εποχής, αυτές είναι η απόλυτη τεκμηρίωση στα υλικά που έχουμε στην συλλογή μας. Και αφού μιλάμε για υλικά του ΕΣ, οι φωτογραφίες είναι ίσως και ο καθοδηγητής μας. Τα ελλειπή στοιχεία και η πανσπερμία υλικού είναι αυτό που χαρακτηρίζει τον στρατό μας.