Καλώς ορίσατε, Επισκέπτης. Παρακαλούμε συνδεθείτε ή εγγραφείτε.
Νοέμβριος 22, 2024, 07:10:53 πμ
Σελίδες: 1 ... 26 27 [28] 29 30 ... 40
  Εκτύπωση  
Αποστολέας Θέμα: Τάληρα της συλλογής μου  (Αναγνώστηκε 204078 φορές)
0 μέλη και 1 επισκέπτης διαβάζουν αυτό το θέμα.
NMS
Επίτιμο Χρυσό Μέλος
Πλατινένιο
*****
Αποσυνδεδεμένος Αποσυνδεδεμένος

Φύλο: Άντρας
Μηνύματα: 4389


Προφίλ
« Απάντηση #405 στις: Μάρτιος 23, 2020, 03:36:06 πμ »

πολυ κακοι κατακτητες ηταν και οι γενοβεζοι φυσικα.... αστα να πανε.

ο τοτε ντοπιος κοσμος εφτασε σε σημειο να μην τον νοιαζει πια ποιος τον εχει κατακτησει, μιας και ολοι λιγο πολυ ηταν τα ιδια χαλια! απλα προσπαθουσε να επιβιωσει.... οσο αυτο ηταν δυνατον! ετσι εχουμε καποιες φορες το γνωστο.... καλυτερα τουρκικο φεσι παρα παπικη τιαρα που ειχε ειπωθει και κατα την πτωση της Πολης το 1453.
Καταγράφηκε
ΚΑΡΑΜΑΝΙΚΟΣ
Χρυσό μέλος
*****
Αποσυνδεδεμένος Αποσυνδεδεμένος

Φύλο: Άντρας
Μηνύματα: 1826


Προφίλ
« Απάντηση #406 στις: Μάρτιος 23, 2020, 08:48:00 πμ »

τελικα οι ''ΙΤΑΛΟΙ''εκαναν μεγαλο κακο στα βαθη της ιστοριας μετα την σταυρωση του ΙΗΣΟΥ Κλείσιμο ματιού Κλείσιμο ματιού Κλείσιμο ματιού Κλείσιμο ματιού Κλείσιμο ματιού Κλείσιμο ματιού
« Τελευταία τροποποίηση: Μάρτιος 23, 2020, 08:48:27 πμ από ΚΑΡΑΜΑΝΙΚΟΣ » Καταγράφηκε

ΕΙΜΑΙ ΕΙΔΗΜΩΝ ΚΑΙ ΞΕΡΩ ΤΑ ΠΑΝΤΑΑΑΑΑΑΑΑΑ ΓΙΑ ΟΛΑ..
dsp
Πλατινένιο
******
Αποσυνδεδεμένος Αποσυνδεδεμένος

Μηνύματα: 3432


Προφίλ WWW
« Απάντηση #407 στις: Μάρτιος 23, 2020, 10:01:50 πμ »

δυο παρατηρησουλες μονο στις παρατηρησεις του NMS

εκεινη την εποχη ειμασταν δεν ειμασταν ελληνες
ειμασταν ρωμαιοι προπαντως, απλα λογω του περιορισμου της αυτοκρατοριας ειχε αρχισει να επικρατει το ελληνικο στοιχειο

δευτερον, δεν ειμασταν αγιοι
η βενετια ηταν παιδι του βιασμου της δυτικης ρωμαικης αυτοκρατοριας απο τους γερμανους και απο την (μετεπειτα) αγια ρωμαικη αυτοκρατορια μεν, γτ μετα την πτωση της ρωμης ηταν που διεφυγαν πολλοι ρωμαιοι εκει, κανονικο και πνευματικο παιδι δικο μας δε, γτ για αιωνες ακομα ειμασταν κυριαρχοι της περιοχης, γτ ο τιτλος του δογη ηταν απο την Πολη δοσμενος και αυτος ηταν ο επισημος τιτλος με τον οποιο δικαιολογουσαν την εξουσια τους (ασχετα αν λογω μη δυνατοτητας ασκησης κυριαρχιας απο μας ανεξαρτητοποιηθηκαν πρακτικα και μετα με το σχισμα εμειναν στην καθολικη μερια) και κυριως πνευματικο παιδι μας γτ εμεις τους διδαξαμε ολα αυτα τα πολιτικα παιχνιδια

θελω να πω οτι να μην τους βλεπουμε ετσι απλα σαν "κακους", γτ εχουμε απλα μια περιπτωση ενος πολυ καλου μαθητη που ξεπερασε τον δασκαλο, ισως βεβαια κακου ψυχογιου που στην πρωτη ευκαιρια εκλεισε το μαγαζι του πατερα του. ομως ο δασκαλος του φεροταν ασχημα μεχρι τελευταια στιγμη ετσι ? (και οικονομικα και πολιτικα και προσωπικα)

πολυ πιο υπουλους και βαρβαρους βλεπω -και το εχω καπου ξαναπει εδω μεσα- τους καταλανους και μαλλον μας κοστισαν και περισσοτερο μεσα στα χρονια

ΥΓ: #μενουμε σπιτι και συζηταμε για ιστορια. ψοφαω για τετοια.  Σαρκασμός Σαρκασμός Σαρκασμός Σαρκασμός Σαρκασμός
« Τελευταία τροποποίηση: Μάρτιος 23, 2020, 10:07:58 πμ από dsp » Καταγράφηκε

εδώ προσέχεις να μαθαίνεις και μαθαίνεις να προσέχεις
Διηνέκης
Χρυσό μέλος
*****
Αποσυνδεδεμένος Αποσυνδεδεμένος

Φύλο: Άντρας
Μηνύματα: 1668

Άρχε σεαυτού


Προφίλ
« Απάντηση #408 στις: Μάρτιος 23, 2020, 11:29:59 πμ »

Ευχαριστούμε και τον κύριο Νίκο για τις πληροφορίες αυτές που μοιταστηκατε μαζί μας!!!Εννοείται ότι και ο Δημήτρης -Γατος είναι εξαιρετικός!!!!γενικά το στέκι έχει κάποιους ανθρώπους που είναι "κοσμήματα" και τους χαιρόμαστε να τους διαβάζουμε!!!!!
Καταγράφηκε
NMS
Επίτιμο Χρυσό Μέλος
Πλατινένιο
*****
Αποσυνδεδεμένος Αποσυνδεδεμένος

Φύλο: Άντρας
Μηνύματα: 4389


Προφίλ
« Απάντηση #409 στις: Μάρτιος 23, 2020, 01:04:45 μμ »

εχεις δικιο φιλε dsp!!  οταν αναφερω ελληνες.. μιλαω για τον ντοπιο πλυθυσμο! το συνδυασα με αυτο που χρησιμοποιουνταν και τον 19ο αιωνα... και φυσικα δεν ισχυε παντα... το... χριστιανος = ελληνας, μουσουλμανος =τουρκος.... χαχαχα

Στην Πολη ειχε διαφορες εθνικοτητες αλλα λογικα περισσοτεροι ηταν ελληνικης καταγωγης. στα αλλα μερη οι περισσοτεροι ηταν ελληνες!

φυσικα.. εκεινη την εποχη... αν τα βαλεις κατω... ουτε βυζαντινοι υπαρχουν! Ρωμαιοι ηταν ολοι! απλα πτοσπαθουμε να κανουμε τον διαχωρισμο και καλυτερη κατανοηση... δεν θα δεις πουθενα το βυζαντινος! ακομα και ο βασιλικος τιτλος ηταν βασιλευς των ρωμαιων.

και ναι!!!! δεν ειμασταν καθολου αγιοι! απλα πιστευω οτι υπαρχουν καποια ορια ανοχης σε τι κανει κανεις. το βυζαντιο εκανε παρα πολλα κι αυτο! ο απλος κοσμος υπεφερε!

οι καταλανοι.... αστο... αυτοι εχουν δικο τους κεφαλαιο! απλα αν δεν κανω λαθος... δεν ειχαν τοση διασπορα σε πολλα μερη... αλλιως... ναι.... αν ειχαν την διασπορα και επεκταση σαν την βενετια... δεν θα μιλουσαμε καν για αλλους και τις πομπες τους, εκτος τους καταλανους!  βαρβαροι!!! ολοι οι αλλοι... απλες οδοντοκρεμες! χαχαχαχα

Καταγράφηκε
thaler
Συντονιστής
Χρυσό μέλος
*****
Αποσυνδεδεμένος Αποσυνδεδεμένος

Φύλο: Άντρας
Μηνύματα: 1215


Προφίλ
« Απάντηση #410 στις: Μάρτιος 23, 2020, 01:20:49 μμ »

Ξεφεύγουμε λίγο από το θέμα, αλλά δεν μπορώ να μπω στον πειρασμό να αναφερθώ στους Καταλανούς.

Πριν λίγα χρόνια ολοκληρώθηκε στη Μονή Βατοπαιδίου η αναστήλωση ενός μνημείου, που χρηματοδοτήθηκε από την Καταλανική κυβέρνηση ως συμβολική αποζημίωση των καταστροφών που οι Καταλανοί είχαν προκαλέσει στο Αγιον Ορος στις αρχές του14ου αιώνα.

Σήμερα, επτακόσια ολόκληρα χρόνια μετά τα γεγονότα που στοίχειωσαν την αγιορείτικη συλλογική μνήμη, η συμβολική αυτή χειρονομία αποκτά ιδιαίτερη σημασία τόσο για το Άγιον Όρος όσο και, γενικότερα, για την Ελλάδα. Μια σύντομη αναφορά στο, μάλλον άγνωστο για τους Ελληνες, ιστορικό της Καταλανικής παρουσίας στον ελλαδικό χώρο κατά τον μεσαίωνα, είναι απαραίτητη, προκειμένου να γίνει κατανοητή η χειρονομία της σημερινής Καταλωνίας.

Αλλά ας πάρουμε την ιστορία από την αρχή.

Η τέταρτη σταυροφορία και η πρώτη άλωση της Πόλης που την ακολούθησε το 1204, βυθίσαν στο χάος τον ελλαδικό χώρο και ότι είχε απομείνει από την βυζαντινή αυτοκρατορία.
Το 1261 η Κωνσταντινούπολη απελευθερώθηκε αλλά αποδυναμωμένος ο αυτοκράτορας Μιχαήλ Παλαιολόγος δεν μπορούσε να διεξάγει πολυμέτωπους πολέμους όπως απαιτούσαν οι τότε περιστάσεις. Ταυτόχρονα, η οθωμανική απειλή όλο και μεγάλωνε. Ο Μιχαήλ λοιπόν ζήτησε την προστασία του Πάπα Γρηγορίου 10ου και για να δείξει καλή θέληση υπέγραψε στη Λυών το 1275 συμφωνία για την επιβολή του καθολικισμού στην Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία. Τα μοναστήρια του Άθω δεν το δέχθηκαν και τότε ο Πάπας έστειλε Καταλανούς μισθοφόρους να “πείσουν” τους καλόγερους να δεχθούν τη συμφωνία.
Αφού καταλήστεψαν αρκετά μοναστήρια έφτασαν στη Μονή Ζωγράφου όπου έκαψαν ζωντανούς 26 καλόγερους. Γλύτωσε μόνο ένας, ο Παρθένιος, ο οποίος διηγήθηκε το γεγονός και έτσι έμεινε στην ιστορία. Στη συνέχεια έφτασαν στη Μονή Ιβήρων όπου έπιασαν του μεγαλύτερους στην ηλικία μοναχούς και τους έπνιξαν στη θάλασσα. Τους μικρούς στην ηλικία τους πούλησαν σκλάβους στην Ιταλία. Τέλος έφτασαν στο Βατοπέδι όπου έπιασαν τους μοναχούς και τους κρέμασαν στο κοντινό δάσος το οποίο από τότε αποκαλείται και “το δάσος των κρεμασμένων".

Τριάντα χρόνια μετά, το 1302, ο αυτοκράτορας Ανδρόνικος Β΄ Παλαιολόγος ζήτησε τη βοήθεια των Αλμογάβαρων, πολεμιστών της Καταλανικής Εταιρίας. Οι Αλμογάβαροι ήταν κάτι σαν τους δικούς μας τους Ακρίτες και πολεμούσαν τους Άραβες στα όρια μεταξύ μουσουλμανικής και χριστιανικής Ισπανίας αλλά και ως μισθοφόροι σε άλλα μέτωπα. Επιδέξιοι πολεμιστές και με ελαφρύ οπλισμό θεωρούνταν το ισχυρότερο μισθοφορικό σώμα της εποχής. Όταν ο πόλεμος στη Σικελία όπου έδρασαν οι Άλμογάβαροι τελείωσε οι μισθοφόροι Καταλανοί έμειναν...άνεργοι. Τότε μετά από πρόσκληση του Ανδρόνικου και με προτροπή του ηγεμόνα της Σικελίας Φρειδερίκου ξεκίνησαν για την Κωνσταντινούπολη με αποστολή να προστατεύσουν της αυτοκρατορία από τους Οθωμανούς στην περιοχή της Μικράς Ασίας.

Επειτα από μία βαριά ήττα που υπέστη από τους Οθωμανούς το 1302, ο Ανδρόνικος Β΄ Παλαιολόγος στράφηκε για βοήθεια στους Αλμογάβαρους. Παρά το υπέρογκο ποσό που ζήτησε ο αρχηγός τους, ιππότης Ρογήρος ντε Φλορ, ο βυζαντινός αυτοκράτορας τους προσέλαβε, διαπράττοντας αυτό που ο ιστορικός Donald Nicol αποκαλεί «το ακριβότερο από όλα τα λάθη» του Ανδρόνικου.
Έτσι το 1302 οι Καταλανοί του Ντε Φλορ (σύμφωνα με τον Καταλανό χρονογράφο της Κομπανίας, Ραμόν Μουντανέρ, 1.500 ιππότες, 4.000 ελαφρύ πεζικό και άλλοι 1.000 πεζικάριοι)  επιβιβάζονται σε 36 πολεμικές γαλέρες και πηγαίνουν στην Κωνσταντινούπολη όπου γίνονται δεκτοί με μεγάλες τιμές από τον Αυτοκράτορα.

O Επικεφαλής των Αλμογαβάρων παρήλασε μπροστά από τον Αυτοκράτορα και λίγο αργότερα επιτέθηκε κατά των Γενοβέζων της πόλης, τους οποίους σχεδόν εκμηδένισε, προς μεγάλη ευχαρίστηση του αυτοκράτορα, που δεν μπορούσε να υποφέρει τις παρεμβάσεις τους. Το 1303 εγκαθίστανται στην Κύζικο της Μ. Ασίας και στα επόμενα δύο χρόνια συντρίβουν σε συνεχείς πολεμικές αναμετρήσεις τους επικίνδυνους Οθωμανούς. Κατέλαβαν την Φιλαδέλφεια, την Μαγνησία και τη Έφεσο, απωθώντας τους Τούρκους μέχρι την Κιλικία και τον Ταύρο (1304), πάντα υστερώντας αριθμητικά στις μάχες. Την άνοιξη του 1304 συγκρούσθηκαν οι Αλμογάβαροι με τους Σκύθες (Αλανούς) που προέρχονταν από τον Εύξεινο Πόντο και τους νίκησαν. Για τις υπηρεσίες του προς την αυτοκρατορία, ο Ανδρόνικος Β΄ τον έχρισε τον Ρογήρο ντε Φλορ Μέγα Δούκα και τον νύμφευσε με την Μαρία Ασέν, ανιψιά του και κόρη του Ιβάν  Ασέν Γ΄  της Βουλγαρίας.

Οι μάχες που είχαν διεξαχθεί μέχρι τότε ήσαν μικρής κλίμακας και τα θύματα ήσαν πολλά, από την πλευρά πάντοτε των Τούρκων. Δεν μπορούν όμως να συγκριθούν με αυτό που συνέβη κοντά στην Σιδηρά Πύλη. Ο Ροζέ ντε Φλορ επικεφαλής 8.000 Αλμογάβαρων νίκησε έναν τουρκικό στρατό 30.000, κυρίως γενιτσάρων, σκοτώνοντας 18.000 εχθρούς. Μετά την οδυνηρή αυτή ήττα οι Τούρκοι δεν επιτέθηκαν στην Αυτοκρατορία για πολλά χρόνια. Ο Ρογήρος ονομάστηκε «Καίσαρας» της Αυτοκρατορίας και του παραχωρήθηκε το Βυζαντινό φέουδο της Μικράς Ασίας, με την εξαίρεση των πόλεων. Κατά την μάχη αυτή ξεχώρισε ο Μπερενγκέρ ντε Εντένθα  (Berenguer de Entença) που είχε συνεισφέρει με 1.000 Αλμογάβαρους. Ο Pοζέ ζήτησε από τον αυτοκράτορα να του δοθεί ο τίτλος του Μεγαδούκα.

Ωστόσο, από τη μια οι Αλμογάβαροι επέδραμαν στην ύπαιθρο χωρίς να ξεχωρίζουν τους φίλους από τους εχθρούς, από την άλλη οι προσδοκίες του Ρογήρου ήσαν μεγάλες. Οι αυξανόμενη φιλοδοξία του αλλά και οι συνεννοήσεις του με τοπικούς άρχοντες για δημιουργία ανεξάρτητου Καταλανικού κρατιδίου στην Μ. Ασία, δικαίως τους κατέστησε επικίνδυνους στα μάτια του Αυτοκράτορα. Επίσης ο Ανδρόνικος αδυνατούσε να τους πληρώσει, οπότε και οι Καταλανοί επιτέθηκαν στην Καλλίπολη για να τον αναγκάσουν να τους καταβάλει τα οφειλόμενα. Μετά από διαπραγματεύσεις, ο αυτοκράτορας έχρισε τον Ρογήρο ντε Φλορ Μέγα Δούκα και τον νύμφευσε με την Μαρία Ασέν, ανιψιά του και κόρη του Ιβάν Ασέν Γ΄ της Βουλγαρίας.

Η συμπεριφορά όμως των Καταλανών  δικαίως τους κατέστησε επικίνδυνους στα μάτια του Αυτοκράτορα Μιχαήλ Θ΄ Παλαιολόγου, υιού του Ανδρόνικου Β'. Έτσι αφού προσκάλεσε τον Ρογήρο στην Αδριανούπολη, τον δολοφόνησε μετά από ένα γεύμα μαζί με Αλμογάβαρους αξιωματούχους στις 5 Απριλίου του 1305. Αμέσως μετά επιτέθηκε στους ακέφαλους Αλμογάβαρους.

Οι Καταλανοί όχι μόνο δεν διαλύθηκαν, αλλά αφού εξέλεξαν νέο τους αρχηγό τον Μπερεγκάρ ντε Ροκαφόρ, λεηλάτησαν όλη την χερσόνησο της Καλλίπολης, δίνοντας το έναυσμα για την περίφημη «Καταλανική εκδίκηση» (Venganza catalana), σφάζοντας ανηλεώς τους κατοίκους της και προκαλώντας συνεχώς τους Βυζαντινούς για μάχη φτάνοντας ως τα τείχη της πρωτεύουσας. Όταν τα Βυζαντινά στρατεύματα αποφάσισαν να αντιπαρατεθούν, ακολούθησε μια καταστροφική μάχη για αυτούς όπου σκοτώθηκαν σχεδόν 20.000 άνδρες ενώ τραυματίστηκε και ο γιος του Αυτοκράτορα.

Οι Καταλανοί, ανεξέλεγκτοι, καλώντας και τους Τούρκους να περάσουν για πρώτη φορά σε ευρωπαϊκό έδαφος, ξεχύθηκαν στις Θρακικές πεδιάδες, ρημάζοντας επί δύο χρόνια τα πάντα και αφήνοντας πίσω τους αυτό που οι βυζαντινοί χρονογράφοι αποκάλεσαν «σκυθική έρημο». Στη συνέχεια κινήθηκαν δυτικά, λεηλατώντας την ανατολική Μακεδονία, τη Χαλκιδική και το Άγιον Όρος.

Εγκαταστάθηκαν την διετία 1307-1309 στην Ποτίδαια Χαλκιδικής προσπαθώντας χωρίς επιτυχία να καταλάβουν την οχυρή Θεσσαλονίκη. Από την καταστροφική μανία των Καταλανών δεν ξέφυγε ούτε το Άγιο Όρος όπου από 300 Μονές, μόνο 25 έμειναν αλώβητες, ενώ οι υπόλοιπες βεβηλώθηκαν και καταληστεύτηκαν. Για να γίνει αντιληπτή η σκληρότητα των Καταλανών αναφέρουμε πως όταν ο αρχηγός τους ντε Ροκαφόρ τους εγκατέλειψε αιφνιδιαστικά το 1308, έσφαξαν άλλους δεκαπέντε μικρότερους στην ιεραρχία, αρχηγούς τους για να εκτονώσουν την οργή τους.

Αμέσως μετά την καταστροφή των περιοχών της Μακεδονίας και λόγω της πίεσης του Αυτοκρατορικού στρατού υπό τον ικανό αρχιστράτηγο Χανδρηνό, αναχώρησαν κατέλαβαν και λεηλάτησαν την Θεσσαλία με ευκολία, εισερχόμενοι πλέον στις Φράγκικες κτήσεις. Φτάνοντας στην Θήβα το 1310 μ.Χ. ήρθαν σε συνεννόηση με τον ισχυρό Δούκα της Αθήνας Βάλτερ ντε Μπριεν συνεχιστή του οίκου ντε Λα Ρος και πολέμησαν κατακτώντας πολλά κάστρα (Ζητούνι, Φάρσαλα, Αλμυρός, Σιδηρόκαστρο) για λογαριασμό του. Τις τάξεις της "Καταλανικής Εταιρείας" είχαν πυκνώσει νέοι εθελοντές από την Καταλονία αλλά και πολλοί Οθωμανοί Τούρκοι.

Τον Σεπτέμβριο ο Βάλτερ ντε Μπριεν φοβούμενος την αύξηση της ισχύος της "Εταιρείας", ζήτησε από τους Καταλανούς να εγκαταλείψουν τα εδάφη του, παραδίδοντας όλα τα κάστρα που κέρδισαν πολεμώντας για λογαριασμό του. Η Καταλανική Εταιρεία ζήτησε να κρατήσει κάποια από αυτά για να εγκατασταθεί μόνιμα, αλλά ο Δούκας αρνήθηκε με προσβλητικό τρόπο και ετοιμάστηκε να συντρίψει τους Καταλανούς καλώντας όλους τους Φράγκους συμμάχους του για βοήθεια, κατά την συνήθεια της εποχής. Πολύ σύντομα 2000 σιδερόφρακτοι ιππότες και 20.000 πεζοί είχαν μαζευτεί στην Αθήνα, δύναμη τεράστιας ισχύος για τα δεδομένα της εποχής. Οι σιδερόφρακτοι Φράγκοι ιππότες αποτελούσαν την πιο επίλεκτη μονάδα της εποχής καθώς η επίθεση τους ήταν συντριπτικής ισχύος έναντι οποιουδήποτε αντιπάλου και απολάμβανε μεγάλης φήμης τότε.

Οι Καταλανοί ήταν πλέον παγιδευμένοι καθώς στην Θεσσαλία προήλαυνε ο ικανός Βυζαντινός στρατηγός Χανδρηνός με σημαντικές δυνάμεις που τους είχε νικήσει στο παρελθόν, έτσι η μάχη κατά των Φράγκων του Βάλτερ στις 15 Μαρτίου 1311, ήταν μονόδρομος. Οι Καταλανοί διάλεξαν με στρατιωτική σοφία, το πεδίο μάχης να είναι στην πεδιάδα του ποταμού Κηφισσού (της Βοιωτίας) κοντά στην Κωπαΐδα, όπου το έδαφος ήταν ελώδες. Οι δυνάμεις τους (3500 ιππείς, 4000 πεζοί και πολλοί Τούρκοι) παρατάχθηκαν με το έλος μπροστά τους. Ο Βάλτερ ντε Μπριεν έπεσε στην παγίδα διατάσσοντας επέλαση στους ιππότες που τον περιστοίχιζαν. Το βαρύ Φράγκικο ιππικό κόλλησε στην λάσπη και ακολούθησε η μαζική σφαγή του, από τους πεπειραμένους Καταλανούς. Από την Φράγκικη στρατιά πολύ λίγοι επέζησαν. Είναι χαρακτηριστικό ότι δεν γλίτωσε ούτε ένας στρατιώτης για να μεταφέρει το νέο της καταστροφής στην Αθήνα.

Έτσι οι Καταλανοί κατέλαβαν την Θήβα (την λεηλάτησαν σφάζοντας τους κατοίκους της χωρίς να εξαιρέσουν ούτε τα νήπια) και την Αθήνα το 1311 εγκαθιστώντας μόνιμο δικό τους καθεστώς το οποίο άντεξε ως το 1387, χάρις την αλκή των πολεμιστών του και τις ισχυρές συμμαχίες που σύμπτυξε. Στα χρόνια που ακολούθησαν διεξήγαγαν πολλές επιδρομές και πολέμους στις γύρω περιοχές και στην μέγιστη ακμή τους έλεγχαν όλη την Θεσσαλία και την Στερεά Ελλάδα ως την Κόρινθο. Οι ανώτεροι αξιωματούχοι των Καταλανών έλαβαν για συζύγους τις γαλαζοαίματες γυναίκες των ευγενών που εξολόθρευσαν στην μάχη της Κωπαΐδας. Η καταλανική ορίστηκε ως επίσημη γλώσσα του Αθηναϊκού κρατιδίου, ενώ οι Έλληνες κάτοικοι ζούσαν υπό την συνεχή καταπίεση των Καταλανών χωρίς να έχουν δικαίωμα να εμπορεύονται, να μεταβιβάζουν την περιουσία τους στα παιδιά τους και να ασκούν άλλα επαγγέλματα πλην των αγροτικών.
Λίγα χρόνια μετά, εξομάλυναν τις κάκιστες σχέσεις τους με τον Πάπα. Οι δύο επόμενες γενιές που ακολούθησαν όμως, δεν επέδειξαν την στρατιωτική αλκή των προγόνων τους, καθώς μεγάλωσαν στην χλιδή των δεσποτών της μεσαιωνικής φεουδαρχίας. Μετά την φυσιολογική εξέλιξη της πτώσης του καθεστώτος της καταλανικής Εταιρείας στην Αθήνα από τον οίκο Ατζαγιόλι το 1388, πολλά μέλη της επέστρεψαν στην Σικελία και στην Καταλονία....

Όπως διαβάσατε φίλοι μου συλλέκτες, η ιστορία της "Καταλανικής Εταιρείας" μαρτυρεί την μεγάλη αδυναμία τόσο του Βυζαντινού όσο και των Φραγκικών μικρότερων κρατών να προστατέψουν τα εδάφη τους ακόμη και από την απειλή ανοργάνωτων στιφών μισθοφόρων τυχοδιωκτών. Η επίδραση της Καταλανικής εταιρείας στην τύχη της Μεσαιωνικής Ανατολής ήταν πολύ μεγάλης σημασίας, καθώς λεηλάτησε και κατέστρεψε όλη την Βαλκανική Χερσόνησο (πλην Πελοποννήσου), ενώ συνέτριψε σε δύο πολύνεκρες και αποφασιστικές μάχες, το άνθος του Βυζαντινού στρατού και της Φράγκικης ιπποσύνης. Έτσι οι Οθωμανοί λίγα χρόνια μετά εκμεταλλεύθηκαν την καταστροφή και την αποδιοργάνωση των μεσαιωνικών κρατικών οργανισμών των Βαλκανίων, επικρατώντας και επιβάλλοντας την σκοταδιστική και δεσποτική εξουσία τους για τέσσερις αιώνες.

Η πρωτόγονη αγριότητα, η ασχήμια και η παντελής έλλειψη ατομικής καθαριότητας χαρακτήριζαν τα μέλη της "Εταιρείας" ενώ μακρινοί απόηχοι της παρουσίας της εντοπίζονται στην λαϊκή δημοτική μας παράδοση. Ο ιστορικός William Miller θεωρεί ότι η παρουσία της Καταλανικής Εταιρείας στην περιοχή, είχε ίσης σημασίας καταστροφικά αποτελέσματα με την Άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Σταυροφόρους της δύσης το 1204 μ.Χ.

Αν στη νότια Ελλάδα η ανάμνηση εκείνης της βαρβαρότητας ξεθώριασε και ένα μέρος του καταλανικού ανθρώπινου δυναμικού απορροφήθηκε από τους ντόπιους πληθυσμούς, στο Άγιον Όρος, όπου η διατήρηση των παραδόσεων έχει μια ξεχωριστή βαρύτητα, φαίνεται πως ποτέ δεν συγχώρησαν την καταλανική επιδρομή. Κι αυτό παρά το γεγονός ότι, σύμφωνα με κάποιες αγιορειτικές παραδόσεις, υπήρξαν και Καταλανοί που προσηλυτίστηκαν στην Ορθοδοξία και έγιναν μοναχοί (Richard Dawkins).

Αλλωστε, ένας από τους κορυφαίους αγιογράφους του 16ου αιώνα, ο Φράγκος ο Κατελάνος από τη Θήβα (παρεκκλήσι Αγίου Νικολάου Μεγίστης Λαύρας, καθολικό Μονής Βαρλαάμ Μετεώρων), είχε ενδεχομένως, καθώς δηλώνει και το προσωνύμιό του, καταλανική καταγωγή.

Πάντως, ενώ το καταλανικό δουκάτο Αθηνών και Θηβών στην ελληνική ιστορία περνάει ως μία απλή παρένθεση, για τους Καταλανούς αποτελεί σημαντικό κεφάλαιο της δικής τους ιστορίας και καταγράφεται ως μία περίοδος ώσμωσης των δύο πολιτισμών, ελληνικού και καταλανικού. Στη συνείδηση των Καταλανών η εκλεκτική συγγένεια των δύο λαών αποκτά μια σαφέστερη μορφή μετά την κατάρρευση του φρανκικού καθεστώτος (1975), όταν με το δημοψήφισμα του 1979 η Καταλωνία ανακηρύσσεται αυτόνομη διοικητική περιοχή και αρχίζει να διεκδικεί την εθνική της ταυτότητα. Χαρακτηριστικό της νέας εποχής είναι μία έντονη στροφή προς τη Μεσόγειο και ιδιαίτερα προς την Ελλάδα, ως αναβίωση και συνέχεια μιας σημαντικής πολιτιστικής κίνησης (τέλη 19ου - αρχές 20ου αιώνα) προσανατολισμένης στη μελέτη και τη διάδοση του ελληνικού πολιτισμού. Αλλωστε, στην Ελλάδα οι σημερινοί Καταλανοί εντοπίζουν τις δικές τους ρίζες, που τους διαφοροποιούν από τις υπόλοιπες ιβηρικές εθνότητες, θεωρώντας ότι η ίδρυση, περί το 600 π.Χ., του Εμπορίου (Empurias), αποικίας των μασσαλιωτών Φωκαέων βορειοανατολικά της Βαρκελώνης, μπόλιασε τον ντόπιο πληθυσμό με ελληνικό πνεύμα και αίμα.
Καταγράφηκε

Coins is history you can hold in your hands.
fanis
Αργυρό μέλος
****
Αποσυνδεδεμένος Αποσυνδεδεμένος

Φύλο: Άντρας
Μηνύματα: 582


Ουδεις ασφαλεστερος εχθρος του ευεργετηθεντος


Προφίλ
« Απάντηση #411 στις: Μάρτιος 23, 2020, 01:26:29 μμ »

Δεν χρειάζεται να έχεις στην κατοχή σου μόνο, μια σπάνια συλλογή νομισμάτων, περισσότερη αξία έχει να  διαβάζεις αξιόλογους φίλους και γνωστούς στο [στέκι] όπως τον Thaler τον Gat και τον αγαπητό μου Νικόλα NMS και πολλούς άλλους, νομίζω ότι είναι [Ψυχής Ιατρείο] η ανάγνωση τέτοιον κειμένων, Εύγε και ένα Μεγάλο ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ
Φιλικότατα
Φάνης
Θεσσαλονίκη 
« Τελευταία τροποποίηση: Μάρτιος 23, 2020, 01:28:12 μμ από fanis » Καταγράφηκε
PANAGIOTIS THESS.
Αργυρό μέλος
****
Αποσυνδεδεμένος Αποσυνδεδεμένος

Μηνύματα: 785


Προφίλ
« Απάντηση #412 στις: Μάρτιος 23, 2020, 01:54:45 μμ »

Αγαπητέ thaler με μεγάλο ενδιαφέρον διάβασα όσα έγραψες για την επιδρομή των Καταλανών στον Ελλαδικό χώρο. Είναι κομμάτι της ιστορίας μας όχι πολύ γνωστό. Συνέχισε να μας παρακινείς να μαθαίνουμε (εξάλλου σπίτι που είμαστε ας εκμεταλευτούμε την ευκαιρία!).
Καταγράφηκε
NMS
Επίτιμο Χρυσό Μέλος
Πλατινένιο
*****
Αποσυνδεδεμένος Αποσυνδεδεμένος

Φύλο: Άντρας
Μηνύματα: 4389


Προφίλ
« Απάντηση #413 στις: Μάρτιος 23, 2020, 02:00:31 μμ »

χρηματοδοτηθηκε απο τους ιδιους τους καταλανους! ποτε δεν ειναι αργα για την αναγνωριση του τι εκαναν τοτε!! λογικα ειναι ντροπιαστικη σελιδα και για εκεινους το τι εκαναν εδω για να προβουν σε μια τετοια κινηση!

να σε καλα Στελιο μου για τις πληροφοριες! Χαμόγελο
Καταγράφηκε
dsp
Πλατινένιο
******
Αποσυνδεδεμένος Αποσυνδεδεμένος

Μηνύματα: 3432


Προφίλ WWW
« Απάντηση #414 στις: Μάρτιος 23, 2020, 03:29:32 μμ »

φυσικα.. εκεινη την εποχη... αν τα βαλεις κατω... ουτε βυζαντινοι υπαρχουν! Ρωμαιοι ηταν ολοι!

αμ μπραβο !
Καταγράφηκε

εδώ προσέχεις να μαθαίνεις και μαθαίνεις να προσέχεις
thaler
Συντονιστής
Χρυσό μέλος
*****
Αποσυνδεδεμένος Αποσυνδεδεμένος

Φύλο: Άντρας
Μηνύματα: 1215


Προφίλ
« Απάντηση #415 στις: Μάρτιος 23, 2020, 04:39:15 μμ »

Φίλε Φάνη και φίλε Παναγιώτη σας ευχαριστώ πολύ για τα σχόλιά σας. Όσοι κάθονται ας διαβάζουν το στέκι. Και περνάει η ώρα γρήγορα και μαθαίνουμε πράγματα!
Καταγράφηκε

Coins is history you can hold in your hands.
thaler
Συντονιστής
Χρυσό μέλος
*****
Αποσυνδεδεμένος Αποσυνδεδεμένος

Φύλο: Άντρας
Μηνύματα: 1215


Προφίλ
« Απάντηση #416 στις: Μάρτιος 23, 2020, 04:44:48 μμ »

Παράθεση
θελω να πω οτι να μην τους βλεπουμε ετσι απλα σαν "κακους", γτ εχουμε απλα μια περιπτωση ενος πολυ καλου μαθητη που ξεπερασε τον δασκαλο, ισως βεβαια κακου ψυχογιου που στην πρωτη ευκαιρια εκλεισε το μαγαζι του πατερα του. ομως ο δασκαλος του φεροταν ασχημα μεχρι τελευταια στιγμη ετσι ? (και οικονομικα και πολιτικα και προσωπικα)

Στέλιο πολύ καλή και ακριβής η παρομοίωσή σου!

Παράθεση
χρηματοδοτηθηκε απο τους ιδιους τους καταλανους! ποτε δεν ειναι αργα για την αναγνωριση του τι εκαναν τοτε!! λογικα ειναι ντροπιαστικη σελιδα και για εκεινους το τι εκαναν εδω για να προβουν σε μια τετοια κινηση!

Φίλε Νίκο οι Καταλανοί έκαναν το άκρως αντίθετο με τους Τούρκους. Αναγνώρισαν την βάρβαρη συμπεριφορά των προγόνων τους, έστω και με αρκετούς αιώνες διαφορά. Αντίθετα οι Τούρκοι δεν έχουν το σθένος να παραδεχτούν τις πολλές γενοκτονίες που έχουν διαπράξει ανά τους αιώνες. Ίσως αυτό δείχνει και το μέγεθος της πολιτιστικής διαφοράς των δύο λαών.
Καταγράφηκε

Coins is history you can hold in your hands.
dsp
Πλατινένιο
******
Αποσυνδεδεμένος Αποσυνδεδεμένος

Μηνύματα: 3432


Προφίλ WWW
« Απάντηση #417 στις: Μάρτιος 23, 2020, 04:55:55 μμ »

να παραθεσω στο πλάι για να χουμε μια ιδεα πανω σε αυτα που εγραψε πολυ ομορφα ο thaler
η ηττα το 1302 ειναι απο τους οθωμανους πραγματι, αλλα ειμαστε στο ξεκινημα της οθωμανικης αυτοκρατοριας, που δεν ειναι ακομα αυτοκρατορια δλδ (ουτε οθωμανικη εδω που τα λεμε, αργοτερα ονομαστηκε ετσι), γτ μολις 2-3 χρονια υπηρχε
χανουμε, ο αυτοκρατορας ζηταει βοηθεια, και μετα γινονται τα περιστατικα που περιγραφονται πολυ ωραια, που με δυο λογια σημαινουν τι :
δεν γινεται ποτε το τελειωτικο χτυπημα στους οθωμανους, αποδυναμωνομαστε εμεις και τα γυρω τους κρατιδια (καθε φορα που διαβαζουμε καταλανοι εναντιον τουρκων, αυτοι οι δευτεροι δεν ειναι παντα οθωμανοι), καταστροφες καθ ολη την εκταση της αυτοκρατοριας μας σε περιοχες μαλιστα που ειναι σημαντικες λογω των καλλιεργσιμων εκτασεων.

ΥΓ: μετα την ιστορια μπαινουμε σε σεναρια "εναλλακτικης" ιστοριας  Σαρκασμός Σαρκασμός Σαρκασμός Σαρκασμός Σαρκασμός
« Τελευταία τροποποίηση: Μάρτιος 23, 2020, 05:02:57 μμ από dsp » Καταγράφηκε

εδώ προσέχεις να μαθαίνεις και μαθαίνεις να προσέχεις
thaler
Συντονιστής
Χρυσό μέλος
*****
Αποσυνδεδεμένος Αποσυνδεδεμένος

Φύλο: Άντρας
Μηνύματα: 1215


Προφίλ
« Απάντηση #418 στις: Μάρτιος 24, 2020, 12:11:27 πμ »

Παράθεση
ειμαστε στο ξεκινημα της οθωμανικης αυτοκρατοριας, που δεν ειναι ακομα αυτοκρατορια δλδ (ουτε οθωμανικη εδω που τα λεμε, αργοτερα ονομαστηκε ετσι), γτ μολις 2-3 χρονια υπηρχε

Συνονόματε Στέλιο έτσι είναι όπως τα λες. Εκείνη την εποχή δεν υπήρχε ακόμη Οθωμανική Αυτοκρατορία παρά διάφορες τουρκικές φυλές.

Παράθεση
οσο αφορα τα φρουρια που αναφερα.... γραμβουσα, σουδα και σπιναλογκα... αυτα εμειναν στην κατοχη της βενετιας (ισως η γραμβουσα να χαθηκε για μικρο διαστημα και την πηραν παλι; δεν ειμαι σιγουρος... θα σε γελασω..), μεχρι το 1718 οπου και δοθηκαν στην τουρκια με την συνθηκη Πασαροβιτς, μαζι με την τηνο και την αιγινα! ετσι τελειωσε για την βενετια το αιγαιο...

Φίλε Νίκο έχεις πάλι δίκιο αναφορικά με τα Ενετικά κάστρα της Κρήτης. Ψάχνοντας, βρήκα τα παρακάτω στοιχεία για τα φρούρια της Κρήτης που παρέμειναν Ενετικά μετά την κατάληψη του νησιού από τους Τούρκους:

Μετά τη Συνθήκη παράδοσης του Χάνδακα, στα χέρια των Βενετών παρέμειναν πλέον οι οχυρωμένες νησίδες Σούδα (Φορτέτσα), Γραμβούσα και Σπιναλόγκα, οι οποίες χρησιμοποιήθηκαν ως βάση για τις δραστηριότητές τους στο χώρο της Μεσογείου και στις αποτυχημένες προσπάθειες για την ανάκτηση της Κρήτης με τη βοήθεια και ντόπιων, οι οποίοι κατέφευγαν στα φρούρια αυτά.

Η Φορτέτσα, μετά την κατάληψη των Χανίων από τους Τούρκους το 1646  δέχθηκε σφοδρή επίθεση από ξηρά και θάλασσα. Οι υπερασπιστές της όμως, παρόλο που ήταν ολιγάριθμοι, κατάφεραν να την αποκρούσουν. Μετά την κατάληψη του Χάνδακα (1669) και τη συνθηκολόγηση που ακολούθησε, το κάστρο παρέμεινε ελεύθερο υπό Ενετική διοίκηση, μέχρι τις 27 Σεπτεμβρίου του 1715, οπότε παραδόθηκε στους Τούρκους μετά από πολιορκία και ηρωική αντίσταση 72  ημερών. Οι Τούρκοι κατείχαν τη νησίδα μέχρι το 1898, οπότε και αποχώρησαν οι στρατιωτικές δυνάμεις από την Κρήτη.

Το φρούριο της Γραμβούσας παραδόθηκε στους Τούρκους μετά από προδοσία το 1691.

Το φρούριο της Σπιναλόγκας άντεξε και αυτό κάτω από πολύ δύσκολες συνθήκες την πίεση του εχθρού και παραδόθηκε επίσης στους Τούρκους, (όπως και η Φορτέτσα) το 1715.

Και λίγα λόγια για την οργάνωση στην Κρήτη και τους αρχοντορωμαίους την περίοδο της Ενετοκρατίας:

Η Κρήτη όχι μόνο ήταν μεγάλη σε μέγεθος και απείχε πολύ από τη Βενετία, αλλά υπήρχε και η αντίσταση των Κρητικών οι οποίοι δεν αναγνώριζαν την Ενετική κυριαρχία και επαναστατούσαν με κάθε αφορμή. Έτσι η εφαρμογή του διοικητικού συστήματος αποτέλεσε πρόβλημα για τους Ενετούς. Το φεουδαρχικό σύστημα δε μπόρεσε να επιβληθεί σε όλη την έκταση του νησιού, έτσι, για δύο συνεχείς αιώνες απαγορεύτηκε η εγκατάσταση ντόπιων σε σημεία απομακρυσμένα ή δυσπρόσιτα (Οροπέδιο Λασιθίου, Ανώπολης, Περιοχή Ελεύθερνας). Οι Ενετοί αρχικά διαίρεσαν την Κρήτη σε έξι τμήματα (σεξτέρια) τα οποία από τις αρχές του 14ου αιώνα συνενώθηκαν σε τέσσερα μεγάλα διαμερίσματα με κέντρο τον χάνδακα (Candia) και περιλάμβαναν είκοσι επαρχίες (Castellaniae), στις οποίες άνηκαν οι μικρότερες διοικητικές μονάδες και τα χωριά. Το νησί διοικούνταν από ένα συμβούλιο που αποτελείτο από τον Δούκα που είχε την έδρα του στον Χάνδακα, και δύο συμβούλους. Από τον 14ο αιώνα τη διοίκηση στα διαμερίσματα των Χανίων, του Ρεθύμνου και της Σητείας ανέλαβαν οι Ρέκτορες (Rectores). Σε κάποιες κυρίως ορεινές περιοχές την εξουσία ασκούσε ο προνοητής (Provveditore).

Η διοικητική διαίρεση και οργάνωση παρέμεινε σχεδόν αναλοίωτη μέχρι το τέλος της Τουρκοκρατίας. Στην περιοχή των Σφακίων οι Ενετοί δεν μπόρεσαν αρχικά να επιβληθούν, παρά μόνο τους δύο τελευταίους αιώνες της κυριαρχίας τους επιτηρώντας τους ντόπιους με δύο φρούρια που έχτισαν, το Φραγκοκάστελλο και το Οχυρό στη Χώρα Σφακίων. Ο τρόπος διακυβέρνησης και τα μέτρα που είχαν επιβληθεί επέδρασαν στη διαμόρφωση της κοινωνίας και προκάλεσαν συνεχείς εξεγέρσεις των κατοίκων. Αυτές οι εξεγέρσεις περιορίστηκαν μόνο μετά τα μέσα του 14ου αιώνα, τότε που ικανοποιήθηκαν τα αιτήματα των Ελλήνων αρχόντων.

Αυτοί (οι Έλληνες άρχοντες) ενοχλούνταν περισσότερο από τον περιορισμό των προνομίων τους και για το λόγο αυτό υποκινούσαν κυρίως τις επαναστάσεις. Με τον καιρό οι Έλληνες και οι Ενετοί συνήθισαν να ζουν μαζί. Ειδικά τους δύο τελευταίους αιώνες, όταν μειώθηκαν οι εξεγέρσεις και επικράτησε ειρηνική περίοδος, αναπτύχθηκε μία «πνευματική επικοινωνία» ανάμεσα στους αυτόχθονες και στους κατακτητές. Αυτή η νέα κατάσταση σχετιζόταν και με τις ευρύτερες αλλαγές στην Ευρώπη, τη γενικευμένη κρίση της φεουδαρχίας, αλλά και στις παρεμβάσεις που ασκούσε η αστική τάξη στις λειτουργίες των πόλεων.

Όσον αφορά την Κρήτη, η αστική τάξη συνέβαλε ουσιαστικά στην πολιτιστική άνθηση, έτσι το νησί ιδιαίτερα κατά τον 15ο και 17ο αιώνα αναδείχθηκε σε σπουδαίο πολιτιστικό κέντρο, από τα μεγαλύτερα της Ευρώπης και πόλο έλξης για τον Ελληνισμό.

Έτσι, το 15ο αιώνα η ανάπτυξη των πόλεων της Κρήτης προκαλούσε το θαυμασμό. Ήταν στολισμένες με παλάτια, λότζιες, νεώρια, πλατείες, κρήνες, εκκλησίες και φρούρια, ήταν κέντρα εμπορίου και ναυτιλίας και ακμάζουσας οικονομικής ζωής. Τον πληθυσμό τους συγκροτούσαν ευγενείς, φεουδάρχες, αστοί, εξελληνισμένοι Ενετοκρητικοί, κληρικοί, στρατιωτικοί και μισθοφόροι, Ισραηλίτες και πολλοί ακόμη. Η διαμόρφωση της κοινωνίας του νησιού αρχικά στηρίχθηκε στα φεουδαρχικά πρότυπα με αποτέλεσμα να υπάρχει κοινωνική διάκριση ανάμεσα στα διάφορα στρώματα.

Με τον καιρό όμως προσαρμόστηκε στις ανάγκες και δραστηριότητες των αυτοχθόνων, παρέχοντας και μια προνομιακή μεταχείριση στους κατοίκους των πόλεων, Έλληνες και Ενετούς, έναντι σε αυτούς της υπαίθρου, οι οποίοι ένιωθαν περισσότερο την καταπίεση από το φεουδαρχικό σύστημα. Οι κάτοικοι των πόλεων διακρίνονταν σε Ενετούς ευγενείς, που είχαν στην κυριαρχία τους μεγάλα και πλούσια φέουδα, τα οποία όμως έχασαν μαζί με τους τίτλους ευγενείας τον 16ο αιώνα, όταν το φεουδαρχικό σύστημα άρχισε να παρακμάζει. Σε ξεχωριστή τάξη ευγενών ανήκαν οι Κρητικοί, οι οποίοι έπαιρναν τον τίτλο σε αντάλλαγμα υπηρεσιών που προσέφεραν στους Ενετούς.

Τον ίδιο τίτλο έφεραν και οι αρχοντορρωμαίο
Καταγράφηκε

Coins is history you can hold in your hands.
thaler
Συντονιστής
Χρυσό μέλος
*****
Αποσυνδεδεμένος Αποσυνδεδεμένος

Φύλο: Άντρας
Μηνύματα: 1215


Προφίλ
« Απάντηση #419 στις: Μάρτιος 24, 2020, 12:37:36 πμ »

Συνέχεια...

Τον ίδιο τίτλο έφεραν και οι αρχοντορρωμαίοι οι περισσότεροι από τους οποίους ήταν απόγονοι των «12 αρχοντόπουλων» που είχαν σταλεί από το Βυζάντιο στην Κρήτη. Επίσης τους κατοίκους των πόλεων συμπλήρωναν οι απλοί πολίτες ή αστοί, ενώ μια χωριστή κατηγορία αποτελούσε ο λαός. Και οι χωρικοί ήταν χωρισμένοι σε κατηγορίες ανάλογα με τις δραστηριότητες τους. Αυτοί ήταν οι αναγκασμένοι να κάνουν τις αγγαρείες, από τις οποίες η πιο βαριά ήταν αυτή στις γαλέρες. Στην τάξη αυτή στηρίχθηκαν σε μεγάλο βαθμό τα επαναστατικά κινήματα που έγιναν κατά την περίοδο της ενετοκρατίας στο νησί.

Σαφής διάκριση υπήρχε και στις δικαιοδοσίες και στις υποχρεώσεις των υπαλλήλων των αξιωματούχων, ειδικά αυτών που είχαν επωμισθεί την φύλαξη των οχυρών. Επίσης, μεγάλη σημασία είχε δοθεί από τους Ενετούς στην κατασκευή οχυρωματικών έργων και φρουρίων για τα οποία δαπανήθηκαν τότε πολύ μεγάλα ποσά που επιβάρυναν την ίδια την δημοκρατία, αλλά και τους κατοίκους του νησιού με έκτακτη φορολογία και αγγαρείες. Οι κάτοικοι των κοντινών περιοχών εκεί που κτίζονταν τα φρούρια ήταν υποχρεωμένοι να δουλεύουν τις ημέρες που δεν είχαν γεωργικές ασχολίες και ο χρόνος οικοδόμησης ενός κάστρου υπολογίζονταν και με βάση τις ημέρες αγγαρείας που χρειάζονταν συνολικά.


Όταν ο στρατηγός Νικηφόρος Φωκάς, και αργότερα αυτοκράτορας του Βυζαντίου, απελευθέρωσε την Κρήτη από τους Αραβες το 961, ανησύχησε για το χαμηλό ηθικό και τις θρησκευτικές αντιλήψεις του πληθυσμού μετά από 137 χρόνια Αραβικής κατοχής.
 
Αυτό, σε συνδυασμό με την αντίσταση του τοπικού πληθυσμού έναντι της νέας Βυζαντινής διοίκησης, ανάγκασε τον Αυτοκράτορα Αλέξιο Κομνηνό Α' να στείλει προς τα τέλη του 10ου αιώνα έναν αριθμό διακεκριμένων Βυζαντινών οικογενειών από την Κωνσταντινούπολη να αποικήσουν την Κρήτη, με σκοπό να ανυψώσουν το ηθικό του πληθυσμού και τα θρησκευτικά ιδεώδη αλλά και να επιβάλλουν καλύτερο έλεγχο στον ντόπιο πληθυσμό.

Αυτή η πρώτη αποστολή δεν επέτυχε στο σκοπό της και έναν αιώνα αργότερα, κατά τη διάρκεια της βασιλείας του αυτοκράτορα Αλέξιου Κομνηνού Β', δισέγγονου του Αλέξιου Κομνηνού Α', μία νέα ομάδα Βυζαντινών ευγενών έφθασε στην Κρήτη. Τους δόθηκαν σημαντικά περιουσιακά και διοικητικά προνόμια. Η άφιξη τους είναι γνωστή μέσα από το πέρασμα των αιώνων ως η ιστορία των Δώδεκα Αρχοντόπουλων.

Ο Αλέξιος Κομνηνός Β', ανησυχώντας για τη συνεχή αναταραχή στην Κρήτη, έστειλε 12 επιφανείς Βυζαντινές οικογένειες για να δημιουργήσουν νέους δυνατούς δεσμούς με την Πόλη και να βελτιώσουν τις θρησκευτικές, ηθικές και οικονομικές συνθήκες του ντόπιου πληθυσμού. Σε ένα Χρυσόβουλλο (έγγραφο που φέρει χρυσή σφραγίδα για την αυθεντικότητα της υπογραφής του αυτοκράτορα) ο αυτοκράτορας, αφού απειλεί τους Κρήτες με αυστηρή τιμωρία σε περίπτωση ανυπακοής τους προς τη θέληση του, λέει ότι τους στέλνει ως βασιλιά και θεματοφύλακα του τον γιό του Ισαάκιο μαζί με 12 Αρχοντες.

Οι οικογένειες που ονομάζονται σε αυτό το έγγραφο, και οι οποίες είχαν διακεκριμένη θέση στην ιστορία της Κρήτης είναι:
 
Ιωάννης Φωκάς (το όνομα της οικογένειας άλλαξε κατά την εποχή της Ενετοκρατίας σε Καλλέργη). Μαρίνος Σκορδύλης, ανιψιός του αυτοκράτορα. Φίλιππος Γαβαλάς, Θωμάς Αρχολέος. Ευστάθιος Χορτάτζης. Λέων Μουσούρος. Κωνσταντίνος Βαρούχας. Ανδρέας Μελισσινός, Λουκάς Λίθινος, Νικηφόρος Αργυρόπουλος. Δημήτριος Βλαστός και Ματθαίος Καλαφάτης. Όλοι τους ήσαν αρχηγοί οικογενειών που είχαν μέχρι και 8 αρσενικά μέλη.

Μεγάλες περιοχές της Κρήτης δόθηκαν σε κάθε μία από αυτές τις οικογένειες και τα ονόματα τους συναντούνται ως τοπωνύμια διαφόρων τοποθεσιών στην Κρήτη όπως το Σκορδύλο (ή Σκορδίλλο ή Σκορόίλω) στην Σητεία και στον Μυλοπόταμο κοντά στο Ρέθυμνο, τα Καλλεργιανά στην Κίσσαμο κοντά στο Καστέλλι. και το Κάλλεργο ή Καλέργω κοντά στο Ρέθυμνο. Υπάρχει επίσης και μία βουνοκορφή στα Λευκά Όρη που ονομάζεται Καλλέργη; και πολλά ακόμα μέρη που καθρεφτίζουν· τα ονόματα των Αρχοντόπουλων με την κατάληξη του τοπωνυμίου σε -ανά π.χ. Καλλεργιανά ή χρησιμοποιώντας το κτητικό του π.χ. του Καλλέργη ή του Σκορδύλη.

Τα οικόσημα των οικογενειών μπορούν να βρεθούν σε εκκλησίες και μνημεία σε όλη την Κρήτη και μέλη αυτών καν οικογενειών είναι επιφανή μέλη της σημερινής Ελληνικής κοινωνίας. Τα ίδια ονόματα εμφανίζονται στη ταραγμένη ιστορία της Κρήτης κατά τους αιώνες καθώς πολλοί από αυτούς κατείχαν επιφανείς ρόλους σε σπουδαία ιστορικά γεγονότα.

Οι οικογένειες των απογόνων των Δώδεκα Αρχοντόπουλων, καθώς και αυτές της πρώτης ομάδας Βυζαντινών ευγενών, απέκτησαν συγκεκριμένα προνόμια από τους Βενετούς. Αυτοί αποκαλούνταν Αρχοντορωμαϊοι από τους Βενετούς (οι Βυζαντινοί ήταν γνωστοί ως Ρωμαίοι - από την Ανατολική Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία · και Αρχων από το ηγέτης) και οι δύο ομάδες ήσαν μέρος των "privilegiati" ή της προνομιούχας τάξης που περιελάμβανε όλους τους ιερείς και τους Σφακιανούς. Οι τελευταίοι θεωρούνταν όλοι από τους Βενετούς ως απόγονοι του Αρχοντα Μαρίνου Σκορδύλλη.
Καταγράφηκε

Coins is history you can hold in your hands.
Σελίδες: 1 ... 26 27 [28] 29 30 ... 40
  Εκτύπωση  
 
Μεταπήδηση σε:  

advertisement

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines | Theme Sus By CeeMoo
Cookies preferences