Ξεκινάω κι εγώ ένα θέμα για τα κράνη Μ34/39 όπως έχουν επικρατήσει να ονομάζονται (ενώ έχει παρατηρηθεί και το Μ38), αν και στην πραγματικότητα, όπως φαίνεται, εισήχθησαν στην υπηρεσία χωρίς κάποια συγκεκριμένη ονομασία.
Μέχρι τώρα η επικρατής θεωρία είναι ότι αυτά ήταν ιταλικά Μ34, τα οποία, καθώς είχαν απορριφθεί από τον ιταλικό στρατό, έμεναν αδιάθετα, οπότε και πωλήθηκαν στην Ελλάδα. Τα κελύφη έφταναν εδώ άβαφα και η διαδικασία βαφής και τοποθέτησης εσωτερικού και υποσιάγωνων ολοκληρώνονταν εδώ.
Ένα προβληματικό σημείο όμως είναι το γιατί μια ιταλική βιομηχανία που απέτυχε σε ένα διαγωνισμό του 1934 συνέχισε για πάνω από ένα χρόνο να κρατάει μηχανήματα ρυθμισμένα για την παραγωγή κρανών του τύπου ή ακόμη περισσότερο, μεγάλο αριθμό έτοιμων κελυφών σε στοκ, καθώς είναι ασύμφορο και ανορθολογικό με βάση την οργάνωση της βιομηχανικής παραγωγής.
Μια διαφορετική προσέγγιση προσφέρουν τα πρακτικά του ΑΣΕΑ, όπως αυτά δημοσιεύτηκαν στο Βλάσσης, Κ., «Οι Εξοπλισμοί της Ελλάδος 1936-1940», Δούρειος Ίππος, Αθήνα 2013.
Στο πρακτικό «υπ’ αριθ. 20» της 14ης Δεκεμβρίου 1936 υπάρχει μεταξύ άλλων και το θέμα
«Προμήθεια 250.000 κρανών εκ του εσωτερικού». Με βάση τα πρακτικά προκηρύχθηκαν πέντε διαγωνισμοί μέχρι να επιλεγεί κάποια βιομηχανία μεταξύ των
- Ελληνική Βιομηχανία Εμαγιέ και Μεταλλουργίας της Κέας, Αθ. Κώνστα
- Εταιρεία Ελληνικού Πυριτιδοποιείου και Καλυκοποιείου (ιταλικός οίκος Maneta)
- Οίκος Zeintze
- Οίκος Ceskoslovenska Zbrojovka, Brno
- Οίκος Otto Ruben
Μετά την αξιολόγηση των δειγμάτων από ειδική επιτροπή (στο βιβλίο παρατίθενται οι τεχνικές λεπτομέρειες), νικήτρια ήταν η Ελληνική Βιομηχανία Εμαγιέ και Μεταλλουργίας της Κέας, Αθ. Κώνστα.
Το πρακτικό συνεχίζει, αναφέροντας:
…]»
Β) Το δελτίον καταγραφής […], εις το οποίον σημειούται, ότι λόγω του εξοπλισμού της βιομηχανίας και της οργανώσεως, δύναται να κατασκευάζη και μέχρι 50.000 κράνη μηνιαίως, συναγωνιζόμενα επιτυχώς τα της ευρωπαϊκής βιομηχανίας και ότι το ειδικευμένον προσωπικόν και οι επιστήμονες μηχανικοί, εγγυώνται περί της αρίστης διεξαγωγής πάσης ανατεθησομένης αυτή υπό του Κράτους εργασίας.
Γ) […] [Η] Ελληνική Βιομηχανία Εμαγιέ και Μεταλλουργίας της Κέας, Αθ. Κώνστα, έχει την δυνατότητα και την τεχνικήν πείραν
της κατασκευής κράνους εξ ολοκλήρου. […] [Θ]α συνέφερεν από πάσης απόψεως, η κατασκευή του εν Ελλάδι»
Η απόφαση τελικά ήταν «Το ΑΣΕΑ εγκρίνει την προμήθειαν 250.000 κρανών, προς δραχμάς 290 έκαστον παρά της Ελληνικής Βιομηχανίας Εμαγιέ και Μεταλλουργίας της Κέας, Αθ. Κώνστα […]»
Το πρακτικό προέβλεπε επίσης τους σχετικούς διακανονισμούς για την προμήθεια χάλυβα από τη Σουηδία.Παρακάτω, στο «Πρακτικόν υπ’ αριθ. 67» της 13ης Ιουνίου 1940 γίνεται λόγος «περί προμηθείας 3.665 σιδηρών κρανών» για την Αεροπορία.
Συγκεκριμένα
εκ του ενταύθα μόνου εργοστασίου κατασκευής σιδηρών κρανών της Ελληνικής Βιομηχανίας Εμαγιέ και Μεταλλουργίας της Κέας, Αθ. Κώνστα, παρ’ ης εσχάτως επρομηθεύθη τοιαύτα και η στρατιωτική υπηρεσία, προκριθέντα παρ’ αυτής ως καταλληλότερα, ακόμη και ετέρων προσφερθέντων υπό ευρωπαϊκών οίκων.»
Φαίνεται ότι τα πρακτικά δίνουν μονοσήμαντη απάντηση για την κατασκευή των κρανών και ότι αυτά ήταν με βάση τα μέχρι τώρα δεδομένα αντίγραφα των ιταλικών Μ34, κατασκευασμένα εξ ολοκλήρου εδώ. Η θεωρία της κατασκευής των κελυφών στην Ιταλία έχει μάλλον να κάνει με τον τύπο του κράνους, αλλά και την πιθανή υποτίμηση των δυνατοτήτων της ελληνικής βιομηχανίας της εποχής, η οποία παρ’ όλα αυτά προφανώς και παρήγαγε πολυπλοκότερα προϊόντα από τα κελύφη κρανών.
Έκανα παρ’ όλα αυτά μια προσπάθεια να ξεκινήσω ένα θέμα σε ένα διεθνές φόρουμ, καθώς τα Μ34 βρέθηκαν σε υπηρεσία στην Ιταλία, στην Guardia alla Frontiera. Προσπάθησα να δω αν υπάρχουν στοιχεία για τη χρήση των Μ34 πριν από το 1940-41, κάτι που δεν προέκυψε. Υπάρχει επομένως η πιθανότητα αυτά να ήταν λάφυρα των Ιταλών τόσο κατά τη διάρκεια του Πολέμου, όσο και της Κατοχής. Παρ’ όλα αυτά δυστυχώς η έλλειψη ιδιαίτερης συμμετοχής (ειδικά από αναγνωρισμένους συλλέκτες - συγγραφείς) και η τροπή του θέματος, παρά την προθυμία και τη βοήθεια δυο Ιταλών συλλεκτών, δε βοήθησαν ιδιαίτερα… Το link εδώ:
http://www.wehrmacht-awards.com/forums/showthread.php?t=916252