... Ή αλλιώς αγγεία εστιάσεως, υδροδοχεία και ό,τι άλλο χρειάζεται ένας στρατός για να προελαύνει με το στομάχι...
Ας βάλουμε ό,τι έχουμε, από διάφορους στρατούς, διαφορετικών εποχών.
Ξεκινάω με ένα πολύ χαρακτηριστικό κομμάτι, μια γερμανική καραβάνα (Kochgeschirr) Μ31, κατασκευής 1939. Το υπόδειγμα μπήκε σε χρήση στη Reichswehr το 1931, αποτελώντας μια πιο μικρή, τροποποιημένη έκδοση του αντίστοιχου υποδείγματος του 1910. Μπορούσε να χρησιμοποιηθεί τόσο σα δοχείο μεταφοράς φαγητού, όσο και σα μαγειρικό σκεύος. Αποτελούνταν από δυο κομμάτια, ένα βαθύ, για σούπες, που χρησιμοποιούνταν και σαν κατσαρόλα και το καπάκι, για στερεές τροφές, που μπορούσε να χρησιμοποιηθεί και σαν τηγάνι. Ένα μεταλλικό χερούλι βοηθούσε στο κράτημα της καραβάνας, όσο και στο κρέμασμά της πάνω από φωτιά για μαγείρεμα.
Η καραβάνα μεταφέρονταν στην εξάρτυση του στρατιώτη, δεμένη με δερμάτινο ιμάντα πάνω στον ψωμόσακο (Brotbeutel), μαζί με το παγούρι.
Βρίσκεται σε τρεις εκδόσεις:
- Μια από αλουμίνιο, σε σκούρο φαιοπράσινο (Feldgrau)
- Μια δεύτερη από αλουμίνιο, σε ανοιχτότερο φαιοπράσινο (Graugrün) και μικρές τροποποιήσεις
- Και τέλος μια κατασκευασμένη από χάλυβα, με σμάλτο σε διάφορα χρώματα, καθώς το αλουμίνιο κατευθυνόταν ήδη από τα μέσα του πολέμου στην αεροπορική βιομηχανία.
Σε κάποιες από τις καραβάνες βρίσκεται και ένα τρίτο κομμάτι, ένα ρηχό πιάτο, που κούμπωνε πάνω στο βαθύ κομμάτι,κάτω από το καπάκι.
Η Μ31 αποτέλεσε τη βάση για τις καραβάνες αρκετών άλλων στρατών τόσο κατά τη διάρκεια του πολέμου, όσο και μεταπολεμικά.
Ας σημειωθεί ότι έκτοτε η χρήση του αλουμινίου στην εστίαση έχει αναθεωρηθεί, εκείνη την περίοδο όμως η χρήση του ανακαλούνταν ανάλογα με τις ανάγκες της πολεμικής βιομηχανίας...
Η μπροστά όψη. Διακρίνονται τα μαυρίσματα από την έκθεσή της σε ανοιχτή φλόγα. Αυτό είχε γενικά το αποτέλεσμα το χρώμα να φεύγει από την επιφάνεια, σε τέτοιο βαθμό που ακόμη και σε φωτογραφίες της εποχής να διακρίνονται καραβάνες χωρίς καθόλου χρώμα. Στη λαβή του καπακιού φαίνεται η σφραγίδα του κατασκευαστή και η χρονολογία κατασκευής (HWSD 39).
Πίσω όψη, με χαραγμένα διάφορα αρχικά.
Το κάτω μέρος, με πιο εμφανή τα σημάδια της φωτιάς και την αποκόλληση του χρώματος
Το καπάκι, επίσης μαυρισμένο
Το καπάκι, με ανοιχτό το χερούλι.
Το εσωτερικό του κάτω μέρους. Διακρίνονται τρεις εγκοπές, κάθε μια από τις οποίες αντιστοιχούσε σε 1/2 λίτρο. Οι εγκοπές καταργήθηκαν στις μεταγενέστερες εκδόσεις.