Αγαπητέ Νίκο,
ιδανικό για θέμα έκθεσης στις Πανελλαδικές.
Το πρώτο σκέλος αφορά το γνωστικό κομμάτι της ανθρώπινης φύσης και το δεύτερο το πνευματικό. Αν συνδέσουμε το πνεύμα περισσότερο με την ψυχή και τις ψυχικές λειτουργίες του ανθρώπου και λιγότερο με την εξυπνάδα και τις διανοητικές ικανότητες, μάλλον δεν επηρεάζει το ένα το άλλο, αρκεί να μη λείψουν τα ερεθίσματα που καλλιεργούν και ευεργετούν το πνεύμα, όπως η μουσική, οι τέχνες και η λογοτεχνία.
Τις προάλες έβλεπα ένα ντοκιμαντέρ για τον προϊστορικό άνθρωπο (Homo Sapiens, Νεάντερταλ κ.ά) και τονίστηκε ότι ο καταμερισμός εργασιών (π.χ. σε αντρικές και γυναικείες) και η εξειδίκευση στις ανθρώπινες κοινωνίες υπήρξε κλειδί για την επιβίωση του είδους: οι δουλειές γίνονταν πιο γρήγορα και πιο ολοκληρωμένα. Η επιστημονική εξειδίκευση γίνεται πρόβλημα όμως όταν χάνεται το μέτρο και λαμβάνεται ως κριτήριο για τη διαμόρφωση των σχολικών προγραμμάτων, που συχνά εστιάζουν μονομερώς στη γνώση και παραμελούν την καλλιτεχνική αγωγή.