Δειτε το δεκαδραχμο του Πωρου.
https://www.facebook.com/archaeologion/posts/337329653300104/Είναι ένα νόμισμα μοναδικό, που ξεχωρίζει για την ιδιαιτερότητα, τη σπανιότητα, την σημασία και την αξία του: Το αργυρό «Δεκάδραχμο του Πώρου» (326 – 324 π. Χ.) στο οποίο εικονίζεται ο Μέγας Αλέξανδρος κατά τη νίκη του εναντίον του ινδού βασιλιά Πώρου αλλά και η θεοποίησή του! Μόνον δέκα τέτοια νομίσματα είναι γνωστά παγκοσμίως και όλα σε μουσεία και ιδιωτικές συλλογές. Αλλά η Ελλάδα δεν διαθέτει κανένα. Το συγκεκριμένο που θεωρείται ότι είναι σε άριστη κατάσταση σε σύγκριση με τα υπόλοιπα σωζόμενα, ανήκε στη συλλογή «Prospero» που αποτελούνταν από 642 πολύτιμα νομίσματα από όλα τα μέρη του αρχαίου Ελληνικού κόσμου, τα οποία είχαν συλλεχθεί ένα προς ένα με γνώμονα την αξία, τη σπανιότητα και την ομορφιά τους. Πωλήθηκε μαζί με τα υπόλοιπα σε δημοπρασία από τον οίκο Baldwin’s στη Νέα Υόρκη, σε άγνωστο πλειοδότη στις 4 Ιανουαρίου του 2012. Η Ελλάδα ήταν απούσα όπως το συνηθίζει σε αυτές τις περιτπώσεις…
Πέρα από τη σπανιότητά του αυτό το νόμισμα έχει ιδιαίτερη ιστορική σημασία για τους Έλληνες καθώς εκδόθηκε στα βάθη της Ασίας καταγράφοντας το υψηλότερο σημείο πραγμάτωσης του οράματος του Μεγάλου Αλεξάνδρου για την κατάκτησης της Ανατολής. Όταν δηλαδή είχε επιτύχει τους στόχους του, βρισκόταν στη μεγάλη ακμή του και το μεγαλείο του ακτινοβολούσε σε κατακτημένες και μη χώρες ενώ οι στρατιώτες του δεν είχαν στασιάσει ακόμη και οι μεγάλες απώλειες δεν είχαν έρθει…
«Τα δεκάδραχμα θα πρέπει να παρήχθησαν, σε μικρές οπωσδήποτε ποσότητες, μεταξύ 326_324 π. Χ. στο διάστημα δηλαδή από τη μάχη στον Υδάσπη ποταμό έως την επιστροφή του εκστρατευτικού σώματος στη Βαβυλώνα και να συνιστούν ειδικές επετειακές αναμνηστικές εκδόσεις για τους παλαιοστρατιώτες της ινδικής εκστρατείας _ «αριστεία» τρόπον τινά προς επιβράβευση εξαιρετικών υπηρεσιών στο πεδίο των μαχών. Δεν αποκλείεται και η παραγωγή τους προς επίδοση είτε στους νικητές των αγώνων που διεξήχθηκαν στις νεοϊδρυμένες πόλεις στην περιοχή της ύστατης μάχης Βουκεφάλας και Νικαίας, είτε σε ορισμένους εκλεκτούς συμμετέχοντες στις εορτές που ακολούθησαν στη Βαβυλώνα». Αυτά αναφέρονται από τον επιφανή νομισματικό κ. Ιωάννη Τουράτσογλου σε κείμενο με τίτλο «Συμβολή στην οικονομική ιστορία του βασιλείου της Αρχαίας Μακεδονίας (6ος – 3ος π. Χ. αιώνας)
Προϊόντα αυτής της πρωτόφαντης για την ελληνική πραγματικότητα ιδεολογικής πολιτικής θα πρέπει να θεωρηθούν οι νομισματικές σειρές που εκδόθηκαν στα βάθη της Ασίας και μάλιστα στο κατ’ εξοχήν κέντρο της αυτοκρατορίας του εκπεσόντος Μεγάλου Βασιλέως. Στη μία όψη του δεκάδραχμου απεικονίζεται ο Μέγας Αλέξανδρος επάνω στο άλογό του επιτιθέμενος εναντίον του Πώρου ο οποίος βρίσκεται σε ελέφαντα. Στην δεύτερη όψη ο Αλέξανδρος κρατώντας το δόρυ στο ένα χέρι και κεραυνό στο άλλο δέχεται το στεφάνι που αποθέτει στο κεφάλι του η Νίκη. Όπως γράφει πάλι ο κ. Τουράτσογλου στη σκηνή αυτή «Δεν απαθανατίζεται μόνον μία ιστορική στιγμή του αντιπαρατιθέμενου Αλέξανδρου στον Πώρο αλλά διατρανώνεται μεταξύ πραγματικότητας και μύθου η θεοποίηση του παντοκράτορος νικητή απεικονιζόμενη σε θριαμβική αγαλματική στάση, πάνοπλου κατά τα συμβατικά ανθρώπινα με δόρυ και ξίφος και κατά τα επουράνια με κεραυνό (στην οπίσθια όψη)». Πρόκειται δηλαδή για την έμπρακτη και με απτές αποδείξεις υλοποίηση αυτής της αποθέωσης, προφανώς με τη συμφωνία του ίδιου του Αλέξανδρου.