Εδω και καιρο σκεφτομαι το εξης πανω στις Μ.Κ.Ε. Πολλοι ειναι αυτοι που συνεχως θιγουν το κεφαλαιο της αναγνωρισης (εδω και 100 χρονια), ακομα περισσοτεροι αυτοι που προσπαθουνε να ανακαλυψουν τεχνικες λεπτομερειες (αν εφυγε ενας ποντος απο την πλακα, κλπ), πραγματα που οντως ειναι χρησιμα αλλα πιστευω οτι εχουμε αφησει ενα κεφαλαιο αθικτο εδω και χρονια.
Κανεις μελετητης απο οσο ξερω βεβαια (δε το δενω και κομπο, αλλα για να μην ειναι γνωστο ευρεως σημαινει οτι δεν εχει διαδοθει) δεν εχει ασχοληθει σοβαρα με τις αποχρωσεις και υπο-αποχρωσεις των κεφαλων, παρα μονο με τις βασικες που αναγραφουν οι καταλογοι. Θα δωσω ενα παραδειγμα. Ειμαι συλλεκτης στα δεκαλεπτα (10λ) της περιοδου (1880-86) και στα 5λεπτα της ιδιας περιοδου (πολυ θα θελα και στα εικοσαλεπτα αλλα εκει το χρημα ειναι αρκετο!). Στη συντριπτικη πλειοψηφια τα συλλεγω σφραγισμενα. Προσεξα το εξης. Στον καταλογο υπαρχουν 5 βασικες αποχρωσεις. 1) Πορτοκαλι 2) Κιτρινο-πορτοκαλι 3) Κοκκινο-πορτοκαλι 4) Κεραμιδι-πορτοκαλι (vermillion οπως καποιοι το λενε, που πρακτικα ειναι λιγο πιο σκουρο απο το orange-red). Υπαρχει και μια πεμπτη και ακομα οχι τοσο καλα μελετημενη αποχρωση απο μενα, του orange on yellow, δηλαδη πορτοκαλι αλλα σε κιτρινο χαρτι (και οχι στο γνωστο κρεμ). Η συγκεκριμενη αποχρωση απο οσο ξερω εχει τεραστιες διαφορες στην τιμη απο τον καταλογο του Βλαστου στον καταλογο Ελλας.
Στη συλλογη μου που αριθμει παρα πολλα κομματια ομως, οι παραπανω 5 αποχρωσεις ειναι απλα μια βαση. Κανεις ακομα μελετητης δεν εχει θεσει τα ΟΡΙΑ καθε αποχρωσης. Ας το κανω λιγο πιο λιανα. Αν πουμε οτι τα ορια της αποχρωσης orange-red αρχιζουν απο την αποχρωση πχ νουμερο10, τοτε μεχρι να φτασουμε στην αποχρωση vermillion μεσολαβουν καποιες υπο-αποχρωσεις, πχ η νουμερο 11, 12 κλπ. Θα ηταν παρα πολυ χρησιμο αν καποιος μελετητης με καλη φωτογραφικη μηχανη (η δικια μου παρολλο που ειναι αρκετα καλη αλλοιωνει ελαφρως το χρωματισμο, προφανως παιζει ρολο και το καταλληλο περιβαλλον, το φως κλπ) να φωτογραφιζε επακριβως αυτες τις αποχρωσεις και να τις ονομασει. Πχ, αρχιζουμε απο την ελαφροτερη-ανοικτοτερη αποχρωση yellow-orange, εστω απο το νουμερο 1 (που θα ναι σχεδον ξεβαμμενο) και οταν ειναι να φτασουμε στο orange να παμε στο πχ 5. Και ουτω καθεξης.
Εχω ανακαλυψει οτι καποιες υπο-αποχρωσης πχ της yellow-orange ποικιλιας, οπως ειναι αυτη σε χρωμα ωχρας, η σε μουσταρδι, ειναι αρκετα δυσκολες και ειναι αρκετα αδικο να τιμολογουνται ως ενα κοινο yellow-orange. Επισης στην red-orange εχω τουλαχιστον 5 διαφορετικες αποχρωσεις, που αν τα βαλει κανεις διπλα διπλα ειναι αρκετα διαφορετικα.
Κατα τον ιδιο τροπο, μια τετοια μελετη θα μπορουσε να γινει σε ολες τις αξιες ολων των περιοδων. Φανταστειτε τι συμπερασματα θα βγαινανε, οταν θα υπηρχε σα δειγματολογιο μια ολοκληρη παλεττα αποχρωσεων και ο συλλεκτης απο εκει που ειχε πχ 10 κοινα πορτοκαλι γραμματοσημα τωρα θα εχει 5 απο την αποχρωση νουμερο3, 3 απο την αποχρωση νουμερο4 κλπ. Ριχνω την ιδεα και αν καποιος εχει τον καταλληλο τεχνικο εξοπλισμο πιστευω θα μπορουσε να ανακαλυψει φοβερα πραγματα.
Υπάρχει ένα αρκετά δυσεύρετο βιβλίο το ''ειδικός κατάλλογος γραμματοσήμων'' του Χ.Νάλτσα,έκδοση της φιλοτελικής εταιρίας Θεσσαλονίκης,του 1964.
Εκεί φαντάσου ότι,ενώ στον hellas το 10λ.1880-86 του δίνει 4 αποχρώσεις,ο Νάλτσας του δίνει 9 !!!...και με τίμες παρακαλώ,εποχής βέβαια,που όμως έχουν βάση και σήμερα γιατί το κρίνεις αναλογικά και με την σπανιότητα
Εγώ το έχω σαν ανατύπωση που το είχα δανειστεί από την ΕΦΕ και νομίζω ότι είναι ο μόνος τρόπος για να το βρεις