Καλώς ορίσατε, Επισκέπτης. Παρακαλούμε συνδεθείτε ή εγγραφείτε.
Νοέμβριος 23, 2024, 01:29:29 πμ
Σελίδες: [1]
  Εκτύπωση  
Αποστολέας Θέμα: Πώς να διακρίνουμε τον πραγματικό... (του Γ. Βαρουφάκη)  (Αναγνώστηκε 2858 φορές)
0 μέλη και 1 επισκέπτης διαβάζουν αυτό το θέμα.
partsa
Αργυρό μέλος
****
Αποσυνδεδεμένος Αποσυνδεδεμένος

Φύλο: Άντρας
Μηνύματα: 581



Προφίλ
« στις: Νοέμβριος 27, 2014, 11:45:47 πμ »

Πώς να διακρίνουμε τον πραγματικό συμβολισμό των νομισμάτων που περνούν καθημερινά από τα χέρια μας...

Έχει σημασία η αισθητική του χρήματος; Και βέβαια έχει. (Από τον Γιάνη Βαρουφάκη)

Χωρίς καμία γνώση οικονομικών, μια διεισδυτική ματιά στα χαρτονομίσματα της ευρωζώνης θα έφτανε για να προϊδεάσει τον προσεκτικό παρατηρητή για το ότι το κοινό μας νόμισμα ήταν προδιαγεγραμμένο να έχει πρόβλημα.
Θα έβλεπε τα χαρτονομίσματα των 5, 10 και 20 ευρώ και ίσως, μετά από σύντομη έρευνα, θα διαπίστωνε ότι οι αψίδες, τα υδραγωγεία και οι γέφυρες που τα κοσμούν είναι αποκυήματα της φαντασίας κάποιου γραφίστα εξουσιοδοτημένου από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) να τα σχεδιάσει. Ακόμα και το μοντερνιστικό κτίριο που απεικονίζεται στο αγαπημένο χαρτονόμισμα της ρωσικής μαφίας, των €500, δεν υπάρχει πουθενά στην Ευρώπη. Ούτε καν ως ανεκπλήρωτο σχέδιο κάποιου κορυφαίου Ευρωπαίου αρχιτέκτονα.
Είναι δυνατόν, αναρωτιόμαστε εύλογα, η ήπειρος με τη μεγαλύτερη πολιτιστική παραγωγή της Οικουμένης, με αρχιτεκτονική παράδοση που καθορίζει την παγκόσμια αισθητική, να αναθέτει σε κάποιους γραφίστες τον σχεδιασμό ανύπαρκτων, ανώδυνων, μέτριας ποιότητας και χαμηλής αισθητικής σχεδίων για να κοσμήσουν αυτά τα κοινά χαρτονομίσματα με τα οποία συναλλάσσονται οι κληρονόμοι μιας τόσο βαριάς αισθητικής κληρονομιάς; Κι όμως! Αυτό ακριβώς επέλεξαν οι ιθύνοντες της Κεντρικής «μας» Τράπεζας.
Γιατί; Ντρέπονται για την ευρωπαϊκή κληρονομιά; Όχι, δεν είναι επειδή ντρέπονται γι' αυτήν. Απλώς, η απόφασή τους να επιλέξουν την μπανάλ αισθητική ανύπαρκτων γεφυρών και αψίδων αντανακλά το κεντρικό πρόβλημα του ευρώ, που σήμερα η Ευρώπη το βιώνει στο πετσί της υπό τη μορφή της ατέρμονης κρίσης.
Το σκεπτικό τους ήταν απλό: αν επέλεγαν, παραδείγματος χάριν, να απεικονίσουν το Κολοσσαίο στο χαρτονόμισμα των €50, υπήρχε ο φόβος της Γερμανικής Κεντρικής Τράπεζας (της περίφημης Bundesbank) ότι το κοινό νόμισμα θα εντυπωνόταν στο μυαλό των χρηστών του, ιδίως εκτός Ευρώπης, ως ένα νόμισμα κοντά στην ιταλική λιρέτα – ένα νόμισμα πληθωριστικό, «μαλακό», με τάση υποτίμησης. Το ίδιο φοβήθηκαν και στην περίπτωση της απεικόνισης ενός από τα σαγηνευτικά αρχιτεκτονήματα που συρρέουν οι τουρίστες να δουν στη Βαρκελώνη. Ναι μεν θα ήταν πανέμορφο το χαρτονόμισμα των €100 εάν απεικόνιζε ένα από τα κτίρια του Γκαουντί, αλλά, όπως φοβήθηκαν οι της ΕΚΤ, οι Γερμανοί πολίτες μπορεί να ένιωθαν απαίσια να αντικαταστήσουν στο πορτοφόλι τους την αυστηρή αισθητική του μάρκου των 500 με ένα μοβ χαρτονόμισμα γεμάτο περίτεχνα σχέδια μεσογειακής αισθητικής.
Όσο για τον Παρθενώνα, την Ολυμπία, τον Ναό του Ποσειδώνα στο Σούνιο, τους Δελφούς, όταν έθεσα το ερώτημα σε άνθρωπο της ΕΚΤ, μεταξύ σοβαρού και αστείου, μου απάντησε: «Φαντάζεσαι να είχαμε τον Παρθενώνα στο χαρτονόμισμα των €50 και να έπρεπε να εκπαραθυρώσουμε την Ελλάδα από την ευρωζώνη;». Και όταν του επισήμανα ότι αυτό δεν τους εμπόδισε να τυπώσουν την ελληνική λέξη ΕΥΡΩ δίπλα στη λέξη EURO, τι νομίζετε ότι μου απάντησε;
«Άλλο η ελληνική γραφή, που αποτελεί μέρος της ευρωπαϊκής κουλτούρας, και άλλο μια εικόνα ελληνικού μνημείου. Η εικόνα, αντίθετα με τη γραφή, παραπέμπει στη μεσογειακή νωχελικότητα, ενώ το κείμενο, το αλφάβητο της αρχαίας Ελλάδας, μας ανήκει. Αν σας διώχναμε από την ευρωζώνη, το να κρατήσουμε τα γράμματα έψιλον, ύψιλον, ρο και ωμέγα είναι ok. Δεν θα ήταν, όμως, ok να κρατήσουμε στο νόμισμά μας μια εικόνα που να παραπέμπει στην Ελλάδα».
Είδατε αισθητικές ευαισθησίες οι κεντρικοί τραπεζίτες της Φρανκφούρτης;
Να γιατί κανένα ελληνικό, ιταλικό ή ισπανικό μνημείο δεν κοσμεί τα κοινά μας νομίσματα. Και από τη στιγμή που έτσι αποφάσισαν, ήταν προφανές ότι τους ήταν δύσκολο να απεικονίσουν τον εξαιρετικό καθεδρικό ναό της Κολωνίας ή κάποιο άλλο εξαίσιο βορειοευρωπαϊκό μνημείο – καθώς σε μια τέτοια περίπτωση θα ξεσηκώνονταν οι Ιταλοί, οι Ισπανοί, ακόμα και εμείς. Το αποτέλεσμα ήταν η αισθητική που γνωρίζουμε. Αυτά τα θλιβερά, ανώδυνα, χαρτονομίσματα που στερούνται οποιασδήποτε σχέσης με πραγματικά επιτεύγματα ευρωπαϊκής αισθητικής σχεδιάστηκαν ώστε να παραπέμπουν σε μια αυστηρή, βορειοευρωπαϊκή αισθητική. Η ελπίδα των Βορειοευρωπαίων κεντρικών τραπεζιτών ήταν πως οι χρήστες των νομισμάτων θα εκλάβουν την αυστηρότητα της αισθητικής τους ως προσομοιάζουσα στην προτεσταντική ηθική που συνάδει περισσότερο με «σκληρό» νόμισμα.
Όταν το 2000 εισήλθαμε με τυμπανοκρουσίες στο «κοινό» νόμισμα, λίγοι πρόσεξαν ότι ο ιός της κρίσης ήταν ήδη αποτυπωμένος στις εικόνες των χαρτονομισμάτων. Ότι ήδη είχε αποτυπωθεί στο DNA του νομίσματος η «εντολή» του περιορισμού της εντοπιότητας του νομίσματος στα ανατολικά του Ρήνου και βορείως των Άλπεων. Πως φαινόταν στα σχέδια που κοσμούσαν τα νομίσματα ακριβώς όπως, παρά την ανεξιθρησκία του αμερικανικού Συντάγματος, η αισθητική απεικόνιση του δολαρίου περιστρέφεται γύρω από τη φράση «In God we trust» («Εμπιστευόμαστε τον Θεό»).
Πράγματι, εμείς οι οικονομολόγοι πλανώμαστε πλάνην οικτράν όταν θεωρούμε πως η αισθητική δεν έχει σχέση με την αξία ενός νομίσματος ή με τη φιλοσοφία που κρύβει η ετυμηγορία σχετικών λέξεων. Όταν, παραδείγματος χάριν, ανέφερα πρόσφατα σε Αμερικανό συνάδελφο πως η γερμανική λέξη για το «χρέος» είναι η ίδια με τη λέξη για την «ενοχή» (Schuld) ή ότι οι γέφυρες, τα υδραγωγεία, τα κτίρια και οι αψίδες που απεικονίζονται στα ευρώ μας δεν υπάρχουν πουθενά στην Ευρώπη, ξέρετε τι μου απάντησε; «Τώρα καταλαβαίνω...».
Ώρα να καταλάβουμε κι εμείς.
Ώρα να διακρίνουμε τον πραγματικό συμβολισμό των νομισμάτων που περνούν καθημερινά από τα χέρια μας.

ΠΗΓΗ: http://www.lifo.gr/mag/columns/6850
Καταγράφηκε
sac
Επισκέπτης
« Απάντηση #1 στις: Νοέμβριος 27, 2014, 12:22:06 μμ »

Τι τα θέλει τα λογοτεχνικά ο Βαρουφάκης... Ας ασχοληθεί με αυτά που κατέχει!
Καταγράφηκε
KRISTHEGREEK
Αργυρό μέλος
****
Αποσυνδεδεμένος Αποσυνδεδεμένος

Φύλο: Άντρας
Μηνύματα: 812


Χρήστος.


Προφίλ
« Απάντηση #2 στις: Νοέμβριος 27, 2014, 01:34:17 μμ »

Mπορεί να υπάρχει κάποια βάση σε αυτά που λέει ο Βαρουφάκης, αλλά για να είμαστε ειλικρινείς, στην Ενωμένη Ευρώπη, όλα γίνονται με συμβιβασμούς και υποχωρήσεις. Προκειμένου να αρχίσει ένας καυγάς μεταξύ των χωρών για το ποιάς χώρας τα μνημεία θα απεικονίζονται και στο εσωτερικό του κάθε κράτους για το αν θα μπεί το Σούνιο ή ο Παρθενώνας ή μια γέφυρα της Ηπείρου. Εβαλαν τα σχέδια αυτά και είπαν: η γέφυρα συμβολίζει τις γεφυρες που έθεσε η ΕΕ ανάμεσα στους, η πύλη κάτι άλλο κλπ.
Αν σκεφτούμε και ανάποδα, και οι Γερμανοί θα ήθελαν την πύλη του Βραδεμβούργου σε κάποιο χαρτονόμισμα....
Οσο για τα σύμβολα στο δολάριο, όλα είναι μασονικά!
Καταγράφηκε
nikos11
Χρυσό μέλος
*****
Αποσυνδεδεμένος Αποσυνδεδεμένος

Φύλο: Άντρας
Μηνύματα: 1331


Προφίλ
« Απάντηση #3 στις: Νοέμβριος 27, 2014, 01:36:18 μμ »

Εγώ πάντως πιο εύκολα διάβασα αυτό, παρά εκείνα που (λες ότι) κατέχει Κλείσιμο ματιού.
Καταγράφηκε
sac
Επισκέπτης
« Απάντηση #4 στις: Νοέμβριος 27, 2014, 01:38:31 μμ »

@KRIS
Αυτό ακριβώς που λες. Ο Βαρουφάκης προσπαθεί να το πιάσει "αλλιώς", για αυτό λέω να αφήσει τα λογοτεχνικά.

@nikos
Εχμμμμμ......
Καταγράφηκε
Μιχάλης 80
Χρυσό μέλος
*****
Αποσυνδεδεμένος Αποσυνδεδεμένος

Φύλο: Άντρας
Μηνύματα: 1488

Αξίως ων έπραξες , απολαμβάνεις.


Προφίλ
« Απάντηση #5 στις: Νοέμβριος 27, 2014, 03:09:49 μμ »

Πολύ καλά τα λέει ο Βαρουφάκης.
Η αισθητική έχει άμεση σχέση με την  φιλοσοφία ενός νομίσματος.
Το άρθρο είναι πολύ ενδιαφέρον και μου θύμισε αμέσως κάτι που είχα γράψει
http://steki-syllekton.gr/index.php?topic=12043.msg237495#new
« Απάντηση #526 στις: Νοέμβριος 24, 2014, 12:14:21 πμ
ότι δηλαδή στο € δεν αναγράφεται καθόλου το κράτος.
Καταγράφηκε

Όπως στρώνει ο καθένας , κοιμάται.
sac
Επισκέπτης
« Απάντηση #6 στις: Νοέμβριος 27, 2014, 03:35:34 μμ »

Μια διόρθωση μόνο. Τα αρχικά της ΕΚΤ δεν αναγράφονται σε 5 γλώσσες, αλλά σε εικοσι-τόσες. Όπως και η ονομασία του νομίσματος αναγράφεται σε τρία αλφάβητα, αλλά εικοσι-τόσες γλώσσες.

Θα έπρεπε να είναι δίφυλλο το χαρτονόμισμα για να αναφέρονται και τα υπόλοιπα. :-)

Κάτι παρόμοιο συμβαίνει και με τους Ελβετούς. Κάποιοες φορές δεν γράφουν τίποτα, κάποες φορές προτιμούν τη σολομώντεια λύση των λατινικών.

edit: Δες τι γίνεται με τις άδειες οδήγησης και κυκλοφορίας. Αναφέρουν μόνο κωδικούς. Και κάθε αστυνομικός έχει τις αναλύσεις των κωδικών στη γλώσσα του για να κάνει έλεγχο. :-)

edit2: Στα διαβατήρια που αναφέρεται η χώρα έκδοσης σε (πόσες γλώσσες είναι τώρα;), με το ζόρι χωράνε...
« Τελευταία τροποποίηση: Νοέμβριος 27, 2014, 03:50:55 μμ από sac » Καταγράφηκε
Μιχάλης 80
Χρυσό μέλος
*****
Αποσυνδεδεμένος Αποσυνδεδεμένος

Φύλο: Άντρας
Μηνύματα: 1488

Αξίως ων έπραξες , απολαμβάνεις.


Προφίλ
« Απάντηση #7 στις: Νοέμβριος 27, 2014, 05:30:27 μμ »

Το γεγονός ότι δεν υπήρχαν κοινά αποδεκτές παραστάσεις για τα χαρτονομίσματα του € , δηλώνει ότι δέν ήταν ώριμες οι συνθήκες για την δημιουργία κοινού νομίσματος- νομισματικής ενοποίησης. Πόσο μάλλον πολιτικής.  
Καταγράφηκε

Όπως στρώνει ο καθένας , κοιμάται.
sac
Επισκέπτης
« Απάντηση #8 στις: Νοέμβριος 27, 2014, 05:53:00 μμ »

Εγώ πιστεύω ότι δηλώνει μάλλον το αντίθετο, αλλά τέλος πάντων...
Καταγράφηκε
KRISTHEGREEK
Αργυρό μέλος
****
Αποσυνδεδεμένος Αποσυνδεδεμένος

Φύλο: Άντρας
Μηνύματα: 812


Χρήστος.


Προφίλ
« Απάντηση #9 στις: Νοέμβριος 27, 2014, 06:15:47 μμ »

Στην ΕΕ οι λύσεις πάντα είναι Σολομώντιες.
Προτιμήθηκαν χώρες σαν το Λουξεμβούργο και το Βέλγιο σαν έδρες για το Ευρωκοινωβούλιο το Ευρωπαικό Δικαστήριο κλπ.
Ολα προκειμένου να μην δωθεί (τύποις), προβάδισμα σε Γερμανία, Γαλλία ή Αγγλία, που αποτελούσαν τον πρώτο πυρήνα της δημιουργίας της.
Καταγράφηκε
Σελίδες: [1]
  Εκτύπωση  
 
Μεταπήδηση σε:  

advertisement

Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines | Theme Sus By CeeMoo
Cookies preferences