Με αφορμή το σχόλιό σου Μπάμπη, να πω λίγα λόγια για την πρώτη αυτή έντυπη έκδοση της Καινής Διαθήκης στα Ελληνικά:
Η συμβολή του Ολλανδού Ντεζιντέριους Εράσμους Ροτεροντάμους, του Έρασμου του Ρότερνταμ ή, απλώς, Έρασμου στην πνευματική Αναγέννηση των χωρών κυρίως πέρα από τις Άλπεις είναι σημαντική. Εξίσου σημαντική είναι και η προσπάθειά του να αποκαταστήσει κείμενα της αρχαίας ρωμαϊκής γραμματείας και, κυρίως, ο πολυετής αγώνας του προκειμένου να καταρρίψει την εγκυρότητα της Βουλγάτας του αγίου Ιερώνυμου, συμβούλου της Αγίας Έδρας για πάνω από χίλια χρόνια, προκειμένου να αναδείξει το αυθεντικό ελληνικό κείμενο των Ευαγγελίων.
Το Novum Instrumentum omne ήταν η πρώτη Καινή Διαθήκη που δημοσιεύτηκε στα ελληνικά (1516). Προετοιμάστηκε από τον Desiderius Erasmus (1466–1536) και τυπώθηκε από τον Johann Froben (1460–1527) στη Βασιλείας της Ελβετίας. Ο Έρασμος χρησιμοποίησε αρκετά ελληνικά χειρόγραφα που στεγάζονταν στη Βασιλεία, αλλά μερικούς στίχους στην Αποκάλυψη μετέφρασε από τη Λατινική Βουλγάτα.
Δημοσιεύτηκαν πέντε εκδόσεις του Novum Instrumentum omne , αν και ο τίτλος του άλλαξε σε Novum Testamentum omne με τη δεύτερη έκδοση και το όνομα συνεχίστηκε. Ο Erasmus εξέδωσε εκδόσεις το 1516, 1519, 1522, 1527 και 1536. Αξιοσημείωτη μεταξύ αυτών είναι η δεύτερη έκδοση (1519), που χρησιμοποιήθηκε από τον Μαρτίνο Λούθηρο για τη μετάφραση της Καινής Διαθήκης στα γερμανικά (η λεγόμενη «Διαθήκη του Σεπτεμβρίου "), και την τρίτη έκδοση (1522), η οποία χρησιμοποιήθηκε από τον William Tyndale για την πρώτη αγγλική Καινή Διαθήκη (1526) και αργότερα από τους μεταφραστές της Βίβλου της Γενεύης και της Έκδοσης King James. Οι Ερασμιακές εκδόσεις, και οι αναθεωρήσεις τους του 16ου αιώνα, αποτέλεσαν τη βάση για την πλειονότητα των σύγχρονων μεταφράσεων της Καινής Διαθήκης τον 16ο-19ο αιώνα.
Το 1512 ο Έρασμος βρισκόταν σε διαπραγματεύσεις με τον Badius Ascensius του Παρισιού για να εκδώσει τη Βουλγάτα του Ιερώνυμου και μια νέα έκδοση του Adagia . Δεν συνέβη και ο Erasmus δεν συνέχισε τις επαφές με τον Badius. [3] Εκείνη την εποχή ο Έρασμος δεν σκέφτηκε μια Ελληνική Καινή Διαθήκη. Είναι αβέβαιο πότε ο Έρασμος αποφάσισε να προετοιμάσει την έκδοσή του για την Ελληνική Καινή Διαθήκη, αλλά σε μια επίσκεψη στη Βασιλεία τον Αύγουστο του 1514 επικοινώνησε με τον Johann Froben.
Η επόμενη συνάντηση έλαβε χώρα τον Απρίλιο του 1515 στο Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ. Ως αποτέλεσμα, τον Ιούλιο του 1515 ο Έρασμος ήρθε στη Βασιλεία και ξεκίνησε το έργο του. Ο Johannes Oecolampadius υπηρέτησε ως βοηθός σύνταξης και Εβραίος σύμβουλός του. Ο Έρασμος δεν πήγε κανένα ελληνικό χειρόγραφο στη Βασιλεία, ελπίζοντας να βρει κάποια εκεί. Δανείστηκε μερικά χειρόγραφα από τη Δομινικανή Βιβλιοθήκη της Βασιλείας. Χρησιμοποίησε επτά χειρόγραφα, τα οποία αναγνωρίστηκαν από τους σύγχρονους ερευνητές.
Σήμερα αυτή η πρώτη έντυπη έκδοση της Καινής Διαθήκης στα Ελληνικά βρίσκεται στη βιβλιοθήκη του Πανεπιστημίου της Βασιλείας. Μπορείτε να τη δείτε παρακάτω:
https://www.e-rara.ch/bau_1/content/zoom/895559